Ymer är en svensk lastångare som inte gjorde måga resor då hon förlist året efter hon byggdes. I Stockholm yttre skärgård gick hon med full fart på grund men gick av farten över grundet men gick svårt läck och sjönk inte långt därefter.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 551,92 brt 1 074,81 nrt 2 170 dwt Under däck: 1 175,11 |
Mått | 73,84 x 11,22 x 5,00 meter |
Maskin | 950 IHK |
Fart | |
Byggd | 1922 Zaltbommel, Holland (byggnr 444) |
Beställare | Stockholms Rederi AB Svea |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 6835 |
Signal | KDMR |
Klassad | Franska Veritas |
Assurans | Försäkrings AB Fylgia |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Stockholms Rederi AB Svea |
Befälhavare | O.E. Westerlund |
Besättning | 21 man, ingen omkom |
På resa | Dunston, Newcastle – Stockholm |
Förlist | 1923-06-19 |
Plats | Bullerö ca 12 rättv. V½N från Almagrund.fyrskepp. Ligger Ost om Pojken |
Orsak | Grundstöning kl. 08.43, gled över grundet, sjönk med fören efter en stund |
Last | 1070 ton Koks i rummet,300 ton Vatten som barlast, 405 ton Koks på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
För att ta del av YMERS förlisning kan man bland annat läsa sjöförklaringen. Fartyget gick läck och sjönk med fören först men lyckligtvis räddade sig besättningen i livbåtarna. Det finns flertalet olika positionsuppgifter på YMER, 17 meters djup på N 59° 09’ 64 X E 18° 54’ 39 eller 23 meter på pos N 59° 09′ 67 X E 18° 54′ 61 för att nämna några. Alla finns på sjökort 6144, vilket som stämmer eller om ens någon pos stämmer vet jag inte då jag inte själv varit där. Man skrotbärgade henne och sprängde samt ska visst Neptun varit där för om möjligt bärga henne, men misslyckades.
Sjöförklaringen som hölls i Stockholms Rådhusrätt den 26 juni 1923 sammanfattas i följande……. |
”Vid passerandet av Segerstads fyr bestämdes positionen genom pejlingar. Ingen ortsbestämning kunde därefter erhållas på grund av tät tjocka. Full fart hölls likväl under kursen som enligt befälhavarens åsikt borde bära något NO om Almagrundets fyrskepp. När fartyget enligt loggen skulle ha befunnit sig 3 nm syd om nämnda fyrskepp gick det för full fart upp på ett undervattensskär. Det gled av farten över grundet men hade erhållit så svåra skador att det en stund senare sjönk å djupt vatten. Besättningen hade dessförinnan gått i livbåtarna. ORSAK: Försumlighet under navigeringen. Avståndet från det ställe varest fartyget befann sig vid ortsbestämningen utanför Segerstad till Almagrundets fyrskepp är 185 nm. Under 23 timmar tillryggalade fartyget 182 nm. Befälhavaren borde hava insett att under denna tidsrymd kunde fartyget genom strömsättning, förändrad deviation å kompassen, felaktig styrning eller loggens missvisning hava kommit flera nm från det beräknade stället” |
Skrivet av Göran Nilsson