Fakta | |
Typ | Lustfartyg |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 113 brt 63 nrt 170 dwt |
Mått | 26,91 x 6,87 x 3,00 meter Djup i rum: 2,70 m |
Maskin | 185 EHK |
Fart | |
Byggd | 1897 av Sixten Groth, Sjötorp |
Beställare | Varvets egen räkning |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 3072 |
Signal | SJZR / JHDN |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Handelsbolaget Kjell Erik Bertil Pettersson, Stockholm |
Befälhavare | |
Besättning | |
På resa | Sjönk vid kaj Norr Mälarstrand. Bärgad i december och sänkt |
Förlist | 1979 |
Plats | Erstaviken Stockholm |
Orsak | Sänkt på djupt vatten |
Last | |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | VÄTTERVIK (1947-1975) – TYKO (1897-1947) |
HISTORIK
WETTERVIK byggdes som en galeas i Sjötorp 1897 för varvsägaren Sixten Groths egen räkning som TYKO och hennes första befälhavre var C. Magnusson, Stora Röd i Thorsby socken. 1902 blev hemorten ändrad till Mariestad men kvar som ägare stod Groth. Hon kom att byta ägare flertalet gånger och det redovisas nedan. Motoriserad blev hon 1931 då en 30 hk hjälpmaskin monterades. Denna kom att bytas ut runt 1950 till en 60 hk som även den byttes ut i mitten av 50-talet mot en 120 hk maskin. När WETTERVIK sänktes satt en 185 hk maskin under huven. Liksom de flesta fartyg var besöken på varven många och hon reparerades t.ex. åren 1909 – 1930 – 1936 bara för att nämna några. Sin karriär som motorsegelfartyg i yrkestrafik upphörde 1964 då hon blev lustfartyg i Linköping och via Varberg hamnade hon slutligen i Stockholm 1975.
REDARE | |||
1897 – 1902 | Sixten Roth | Sjötorp | TYKO |
1902 – 1904 | Sixten Roth | Mariestad | TYKO |
1904 – 1912 | p.r. Karl Bengtsson | Karlstad | TYKO |
1912 – 1913 | p.r. Johan Pettersson | Karlstad | TYKO |
1913 – 1916 | p.r. Johan Pettersson | Göteborg | TYKO |
1916 – 1916 | Adolf Nyhlén, (Karlstad) | Göteborg | TYKO |
1916 – 1917 | Arthur Pettersson, (Stockevik) | Göteborg | TYKO |
1917 – 1917 | p.r. Frans Emanuel Dahlberg | Visby | TYKO |
1917 – 1917 | p.r. Pontus Andreasson | Styrsö | TYKO |
1917 – 1928 | p.r. Edward Algot Ingvarsson | Brantevik | TYKO |
1928 – 1929 | p.r. Ingvar Persson | Brantevik | TYKO |
1929 – 1943 | p.r. Karl Anders Viktor Andersson | Eskilsäter | TYKO |
1943 – 1945 | p.r. Johan Hjalmar Thorsell | Vänersborg | TYKO |
1945 – 1947 | p.r. Gustaf Rikard Andersson | Eskilsäter | TYKO |
1947 – 1964 | p.r. Fritz Georg Bülow | Dalmark (Örb) | VÄTTERVIK |
1964– 1968 | Arne Andersson | Linköping | VÄTTERVIK |
1968 – 1975 | Johan Oskar Alvar Olsson | Varberg | VÄTTERVIK |
1975 – 1979 | Kjell Erik Bertil Pettersson | Stockholm | WETTERVIK |
FÖRLISNINGEN
Sjönk 1979 vid Norr Mälarstrand men bärgades i december samma år och sänktes på 46 meters djup i Erstaviken. Ni minns säkert 11 oktober 2006 då ett oljeutsläpp upptäcktes i Erstaviken och Kustbevakningen släppte ut flygfoto från platsen. Detta visade sig komma från just WETTERVIK.
Källa:
Sveriges Skeppslista 1910 sid. 252, 253
Sveriges Skeppslista 1913 sid. 252, 253
Sveriges Skeppslista 1919 sid. 232, 233
Sveriges Skeppslista 1921 sid. 236, 237
Sveriges Skeppslista 1923 sid. 244, 245
Sveriges Skeppslista 1933 sid. 238, 239
Sveriges Skeppslista 1935 sid. 238, 239
Sveriges Skeppslista 1939 sid. 240, 241
Sveriges Skeppslista 1941 sid. 232, 233
Sveriges Skeppslista 1943 sid. 228, 229
Sveriges Skeppslista 1945 sid. 228, 229
Sveriges Skeppslista 1947 sid. 228, 229
Sveriges Skeppslista 1949 sid. 246, 247
Sveriges Skeppslista 1951 sid. 198, 199
Sveriges Skeppslista 1953 sid. 196, 197
Sveriges Skeppslista 1955 sid. 194, 195
Sveriges Skeppslista 1957 sid. 192, 193
Sveriges Skeppslista 1959 sid. 192, 193
Sveriges Skeppslista 1961 sid. 188, 189
Sveriges Skeppslista 1964 sid. 160, 161
Sveriges Skeppslista 1966 sid. 158, 159
Sveriges Skeppslista 1967 sid. 154, 155
Sveriges Skeppslista 1970 sid. 224, 225
Sveriges Skeppslista 1972 sid. 214, 215
Sveriges Skeppslista 1977 sid. 206, 207
Sjöfart och Sjömän sid. 90, 324
Svenska Seglare Och Motorseglare sid. 606, 611
Skutor och Sjöfolk sid. 336, 337
Skrivet av Göran Nilsson