Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 499 brt 264 nrt 670 dwt |
Mått | 49,98 x 8,44 x 3,23 meter Djup i rum: 3,12 m |
Maskin | 6-Cyl (290x450mm) Appingedammer Brons. om 390 EHK |
Fart | 10 knop |
Byggd | 1955 Martenshoekster Schps., Martenshoe (byggnr 81) |
Beställare | K.R. Bosma e.a., Groningen |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 9987 (Lloydsnr 538666) |
Signal | SHXF |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | Sjöförsäkrings AB Hansa-Mälaren |
Hemma | Rönnäng, Göteborg |
Ägare | p.r. Anders Joakim Kristensson |
Befälhavare | |
Besättning | 8 man, i livbåtar och plockades upp av KB |
På resa | Heröja, Norge – Fagerviken – Umeå |
Förlist | 1965-09-14 |
Plats | Mellan Eggegrund och Campsgrundet |
Orsak | Grundstötning på “Holmensklint” fortsatte och sjönk 6 tim senare |
Last | 625 ton Salpeter i 12 500 säckar/Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | WIM I (1956-1960) – WIM (1955-1956) |
HISTORIK
WÄSTANVÅG byggdes 1955 i holländska Martenshoek och sjösattes med namnet WIM , men när hon sattes i trafik för Bosma i Groningen bar hon namnet WIM I . Hennes holländska signal var PIQR och hon mätte 52.46 x 8.44 x 3.12 meter. Till Sverige kom hon 1960 och kom under hela sin tid här att tillhöra ett partrederi i Rönning, (Göteborg) med Anders Joakim Kristensson som huvudredare.
FÖRLISNINGEN
WÄSTANVÅG var i september 1965 på resa från norska Heröja via Fagerviken upp till Umeå. Första etappen gick bra och tisdagen den 14 september lämnade man Fagerviken med 625 ton Salpeter i 12 500 säckar i rummet. På däck hade man ingen last. Hon förde 8 mans besättning och till sin hjälp i den trånga passagen genom Lövstabukten hade man lots ombord men trots detta gick man på fel sida om en prick och gick på ”Holmensklint”.
Fartyget gick läck men man valde ändå att fortsätta resan norrut men efter några timmar fick man överge fartyget och gå i livbåten för att sedan bli upplockade av kustbevakningen. Som sista män lämnade styrmannen och kapten fartyget som strax därefter gick till botten vid 23-tiden. Området torde vara norra delen av ”flaket” mellan Eggegrund och Campsgrund.
Källa:
Vrakliggare 1880 – 1980 sid 165
Svensk Skeppslista 1965 sid 138, 1391
Lloyds Register Of Ships 1965-66, 40700
Norrlandsleden II sid 92 not*483
Arbetarbladet 1966-11-08
Hälsinge-Kuriren 1965-09-15 onsdag
Skrivet av Göran Nilsson