Utklippan i Södra Östersjön har släckt många fartygs liv så också människors. Den här förlisningen slutade relativt lyckligt med bara en sänkt trålare. Alla ombord klarade sig men fartyget gick till botten.
Fakta | |
Typ | Trålare |
Material | Stål |
Tonnage | 164 brt 69 nrt |
Mått | 33,61 x 6,61 x 2,70 meter Djup i rum: 3,08 m |
Maskin | 6-cyl Nohab Polar Diesel (250×300) om 671 kW (900 hk) |
Fart | 11 knop |
Byggd | 1967 av VES Rosslaur Schiffswerft, Rosslau/Elbe (byggnr 3222) |
Beställare | p.r. Roland Ivarsson, Lars Heimer och Klas-Erik Jacobsson |
Sjösatt | |
Levererad | November 1967 |
Regnr | 10890 |
Signal | SGWE (som dansk: OURL) |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | |
Hemma | Fiskebäck |
Ägare | p.r. Georg Johansson, Fiskebäck |
Befälhavare | |
Besättning | 7 man, Alla räddes ombord på THUNPALL I |
På resa | Under fiske |
Förlist | 1979-04-22 |
Plats | 21 dist. SV om Utklippan, Södra Östersjön |
Orsak | Kolliderade med THUNPALL I (Lidköping) Fastnade under fören |
Last | Fiskeredskap |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | SINGÖ (1967-1978) |
HISTORIK
Byggdes 1967 i den stora serie fiskefartyg i stål som kom att levereras från Östtyskland. VINGASAND eller SINGÖ som hon hette vid leveransen kom som nr:44 och levererades till att partrederi i Grundsund bestående av Roland Ivarsson, Lars Heimer och Klas-Erik Jacobsson där den förstnämnde även var fartygets skeppare.
Juni 1973 såldes hon till Danmark och partrederi Henry Johannes Espersen, (Doggerbanks Fiskmelsfabrik A/S) i Hirtshals och fick tillägget HG 261 efter namnet SINGÖ som hon kom att behålla hela sin danska tid. 5 år senare, i november 1978, köptes hon tillbaks till Sverige för 1 835 000 kr av ett partrederi bestående av Georg Johansson, Bengt, Christer, Henry, Josef Johansson, alla med var sin femtedel i fartyget. I samband med köpet döptes hon om till VINGASAND GG 690.
REDARE | |||
1967 – 1973 | p.r. Sven Roland Ivarsson | Grundsund | SINGÖ LL 533 |
1973 – 1978 | p.r. Henry Johannes Espersen | Hirtshals, Danmark | SINGÖ HG 261 |
1978 – 1979 | p.r. Georg Johansson | Fiskebäck | VINGASAND GG 690 |
FÖRLISNINGEN
Kolliderade med den i Lidköping hemmahörande ms THUNPALL I om 1.249 dwt (68.10×10.0x3.75 meter) och fastnade med däckshuset under fören på henne. Ombord på VINGASAND fanns 7 man som alla räddades över till THUNPALL I. Trålaren satt fast i fören under någon timme innan hon lossnade och sjönk cirka 21 distans Sydväst om Utklippan i Södra Östersjön.
Skrivet av Göran Nilsson