Under krigen sänktes många fartyg med motivering “att lasten bestod av krigskontraband”. Ibland var det godtyckliga bedömningar beroende på officerarnas humör. Verdandi släpptes igenom den ena dagen, den andra sänktes hon i Skagerack, ett öde som drabbat många andra fartyg.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | |
Tonnage | 1.425 dwt, 966 brt, 717 nrt |
Mått | 59,75 x 9,22 x 3,70 meter |
Maskin | 3-cyl. trippelångmaskin 400 ihk, varvets egen |
Fart | |
Byggd | 1893 av Nylands Verksted, Kristiania (byggnr 92) |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 688 |
Signal | JBVH |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | |
Ägare | Rederi Ab Commercial (Emil Johansson, Höganäs) |
Befälhavare | E. Nilsson |
Besättning | |
På resa | Norrköping – Manchester |
Förlist | 1915-06-15 |
Plats | Ung. pos N 57° 47′ X O 08° 40′ |
Orsak | Sprängbomber samt kanonbeskjutning i vattenlinjen |
Last | 384 standars plank, brädor, battens |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
S/S Verdandi byggdes 1893 av Nylands Verksted i Kristiania som nybygge 92, och var en medelstor ångare som nästan mätte 60 meter. Beställare av fartyget var Ångfartygs Ab Sverige som fick sin ångare levererad i september 1893 med namnet Verdandi. Hon tjänstgjorde där tills hon i dec 1908 fördes över till Rederi Ab Hafvet, för att redan i mars 1909 säljas till Rederi Ab Commercial i Höganäs.
Möte med tyskar
Verdandi lämnade Norrköping fredagen den 11 juni 1915 med destination Manchester. Befälhavare ombord var kapten E. Nilsson och i lastrummet fanns 384 standards trävaror. Första biten av resan gick bra, men på söndagen fick man en första kontakt med tyskarna. Det var en torpedbåt som prejade Verdandi när man kommit till Drogdens fyrskepp, man tilläts ändå fortsätta sin resa.
Verdandi tuffade på, passerade Skagen och satte kurs västerut mot Manchester. Nu hann man inte särskilt långt innan det var dags igen för en prejning av tyskarna. Det var klockan 3 tisdagen den 15 juni då hjälpkryssaren Meteor kom upp långsides med Verdandi. På sedvanligt sätt kom en officer över och begärde att få se skeppspapperna, vilket också skedde. Han gav då order till besättningen att lämna fartyget inom fem minuter eftersom det skulle sänkas.
Verdandi strätade emot
Motiveringen till sänkningen var som vanligt att lasten bestod av krigskontraband, vilket kapten Nilsson protesterade mot, dock utan större framgång. Man samlade ihop det nödvändigaste och lämnade ångaren för att tas upp av den tyska hjälpkryssaren. Sprängbomber placerades ut ombord på Verdandi, och väl tillbaka på Meteor lät man dessa brisera.
Verdandi strätade emot och ville inte sjunka, så tyskarna laddade kanonen. Några skott i vattenlinjen och nu gav lastångaren upp och började sakta sjunka. Platsen för detta skådespel var ungefär position N 57° 47′ X O 08° 40′, vilket innebär Skagerack utanför danska kusten och söder om den norska sydkusten.
Man lämnade den sjunkande Verdandi och gick hemåt och nästa morgon överlämnades besättningen till en tysk torpedbåt vid Drogdens fyrskepp. Tyskarna satte då kursen mot Limhamn där Verdandis besättning sattes ombord på en svensk fiskebåt som tog iland dom i Malmö på kvällen samma dag.
Skrivet av Göran Nilsson