En del fartyg hinner knappt hissa den svenska flaggan innan de förliser och dessa kan vara svåra att finna i de svenska rullarna.
Vanda är ett sådant exempel, när hon efter ett år förliste sydost om Sundsvall.
Fakta | |
Typ | Motorgaleas |
Material | Järn |
Tonnage | 96 brt 69 nrt 155 dwt |
Mått | 26,07 x 5,56 x 1,99 meter |
Maskin | 60 hk |
Fart | |
Byggd | 1906 Rotterdam |
Beställare | Annes Karsseis, Belgien (troligen) |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 5870 |
Signal | JVTM |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Rederi Ab Windor, (Nils August Ingvarsson), Stockholm |
Befälhavare | |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Granvik, Norrbotten – Stockholm |
Förlist | 1917-10-13 |
Plats | Mellan Grans fyr och Brämön |
Orsak | Läckage i hård OSO vind och regn, övergavs flytande på lasten |
Last | 40 famnar Splitved i rummet/20 famnar Splitved på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | L’ ESPOIR DE L’ AVENIR (1906-1916) |
HISTORIK
VANDA byggdes som L’ ESPOIR DE L’ AVENIR i Rotterdam 1906 och troligen var beställaren Annes Karsseis i Belgien. Hon blev sedan holländsk då Gerrit van Veen, Kampen den 4 juli 1913 köpte henne för 10 850 Gulden.
Till Sverige kom hon den 18 maj 1916 då skeppsredaren Nils Österman i Stockholm köpte henne och hon fick namnet VANDA. Den 6 februari 1917 inregistrerades fartyget med regnummer 5870 och hon fördes då av Karl Edvard Johansson i Västra Edsvik. VANDA blev nu inte kvar särskilt länge hos Österman utan redan den 18 maj 1917 såldes hon vidare för 75 000 kronor till Rederi Ab Windor i Stockholm med Nils August Ingvarsson som huvudredare.
FÖRLISNINGEN
VANDA var hösten 1917 på resa i hård OSO vind och regn från Granvik mot Stockholm med 60 famnar splitved i lasten då man vid 19,30-tiden den 13 oktober 1917 gick läck och sjönk. Platsen var troligen mellan Grans fyr och Brämön,(Sundsvall). Det råder lite olika uppfattningar om exakt var. 6 nm nord Grans fyr – Sundsvallsbukten i höjd med Brämön är några alternativ. Besättningen klarade sig lyckligtvis.
Skrivet av Göran Nilsson