Farvattnen mellan Landsort och Hävringe är nedlusat med vrak och jag tänkte spä på med ytterligare en förlisning i området. Uranus gick läck på sin resa från Stora Vika, (Nynäshamn) ner mot Hävringe och ska ligga kvar därute än.
Fakta | |
Typ | Motorgaleas |
Material | Ek i kravel |
Tonnage | 74,43 brt 53,31 nrt |
Mått | 21,80 x 6,16 x 2,27 meter |
Maskin | 45 HK |
Fart | |
Byggd | 1905 Eckernförde av F. Glasàn |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 6245 |
Signal | SKAE |
Klassad | |
Assurans | Sjöförsäkrings AB Gauthiod |
Hemma | Hasslö |
Ägare | Nils Hemfrid Enar Karlsson |
Befälhavare | Nils Hemfrid Enar Karlsson |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Stora Vika – Oskarshamn |
Förlist | 1951-07-24 |
Plats | Ungefär 0,6 distans nord om Gäddans ballongprick mellan Landsort och Hävringe |
Orsak | Läckage och sjönk |
Last | 125 ton Cement i rummet |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | GABRIEL (1917-1920), F GALSAU (1905-1917) |
HISTORIK
URANUS byggdes som galeas i tyska Eckernförde 1905 av F. Glasán och fick samma namn och hörde hemma där tills september 1917 då hon köptes från tyska Augustenborg till Danmark. Där kom hon att höra hemma i Aalborg med namnet GABRIEL, som dock kom att bytas till URANUS när hon i januari 1920 fördes över till Röding och kapten Hans Christian Hansen.
URANUS blev inte långlivad där han redan i mars månad samma år såldes hon vidare till Sverige och Skärhamn då Johan Adolf Nordvall tog över henne och lät samma år installera en 25 eff.hk motor. Johan kom att vara henne trogen i hela 26 år innan p.r. Britta Emilia Gunborg Wahlberg köpte henne och Öland blev hennes hemmavatten, vilket skedde den 25 november 1946. Kort därefter var hon med om sitt svåraste haveri så långt.
Det var i hög sjö, hård vind och stark ström på resa från Karlshamn till Aarhus med trävaror när hon grundstötte vid pricken ”Blinda Segelskär” utanför Falsterbokanalen. Neptunbolaget tog henne flott och bogserade in henne till Trelleborg och sedan vidare till Ystad för reparation.
Försäkringsbolaget hade vid den tiden tagit över ägandet av fartyget och sålde det nu vidare till Hasselö och kapen Nils Karlsson som lät ytterligare reparera henne, nu i Karlshamn med bl.a. ny maskin om 45 Hk. Hon sattes i trafik i Östersjön men hann inte gå många resor innan hennes öde beseglades vid Hävringe.
FÖRLISNINGEN
URANUS var i juli 1951 på resa från Stora Vika, som ligger strax nordväst om Nynäshamn, ner till Oskarshamn med 125 ton cement i rummet när man i sydostlig vind gick läck och sjönk ungefär 0,6 distans nord om Gäddans ballongprick vilken ligger ungefär mitt i mellan Landsort och Gustaf Dalén/Hävringe.
Källa:
Vrakliggare 1880 – 1980 sid 141
Sveriges Skeppslista 1921 sid 170, 171
Sveriges Skeppslista 1951 sid 194, 195
Svenska Seglare och Motorseglare sid 568, 569
Slutseglat sid 138, 139
Öländska Segel sid 91
Skrivet av Göran Nilsson