Fakta | |
Typ | Passagerar- och lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 136,46 brt 664,65 nrt |
Mått | 226,2 x 33,2 x ? fot Djup i rum: 20,6 fot |
Maskin | 3-cyl Trippelexp, om 288 NomHK (1 600 IHK) varvets egen |
Fart | 12 knop |
Byggd | 1891 Wigham Richardson’s Neptune Yard, Newcastle-on-Tyne |
Beställare | Finska Ångfartygs Aktiebolaget |
Sjösatt | |
Levererad | 12 september 1891 |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Helsingfors |
Ägare | Finska Ångfartygs Aktiebolaget |
Befälhavare | A. Lind |
Besättning | Räddades av FANCY, sattes iland i Elsinore (Danmark) |
På resa | Hull – Köpenhamn |
Förlist | 1913-02-03 |
Plats | Nordväst om Kullen, Kattegatt |
Orsak | Kollision i dimma med ss FANCY, (Norge) |
Last | Kol och styckegods |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
URANIA byggdes i Newcastle 1891 som en kombinerad passagerar- och lastångare och togs emot av FÅA den 12 september samma år. Fartyget var avsett för linjen Hangö – Köpenhamn – Hull. Det fanns 22 platser för 1:a klass, 34 för 2:a klass samt 186 platser för 3:e klass passagerare och hon var också isförstärkt med tanke på vattnen hon skulle gå i. Trots sina 242 platser för passagerare lär hon t.ex. vid en resa våren 1893 haft 509 passagerare.
Modernare fartyg skaffades på hennes rutt så hon gick 1899-1900 på Finland – Reval – Newcastle samt 2 resor mellan England och Las Palmas. 1901-1902 var hon befraktad på frukttraiden New York – Västindien samt en resa i Medelhavet för att sedan resten av hennes tid åter gå på linjen Finland – Köpenhamn – Hull.
REDARE | |||
1891 – 1913 | Finska Ångfartygs AB | Helsingfors | URANIA |
BEFÄLHAVARE | |
1891 – 1898 | J. A. Rosqvist |
1899 – 1908 | K. O. Sjölund |
1908 – 1908 | L. Lundström |
1908 – 1913 | Lennart Lundqvist |
1913 – 1913 | A. L. Lind |
FÖRLISNINGEN
På sin resa från Hull till Köpenhamn med kol och styckegods var man kommen till Kattegatt. När man var nordväst om Kullen rådde dimma och man råkade kollidera med den norska ångaren FANCY. Man gick läck och det tog inte långtid innan URANIA gick till botten på cirka 30 meters djup. FANCY blev även hon svårt skadad med lyckades ändå rädda både besättning och passagerare och satte iland dess i danska Elsinore.
Skrivet av Göran Nilsson