Många fartyg har förlist utmed våra kuster, de flesta av gammal årgång. Ulvö är ett av undantagen då hon förliste så sent som 1966, vilket är att betrakta som ungdomligt.
Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg (Coaster) |
Material | Stål |
Tonnage | 497 brt 218 nrt 650 dwt |
Mått | 49,12 x 8,28 x 3,40 meter Djup i rum: 3,13 m |
Maskin | 4-takts 8 cyl. MaK-diesel om 520 EHK |
Fart | |
Byggd | 1952 vid Büsumer Schiffswerft, W & E Sielaff, Büsum (byggnr S 158) |
Beställare | Rederi AB Nord-Sverige, Härnösand |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 9383 |
Signal | SGCJ |
Klassad | Tyska Lloyds |
Assurans | Ocean-Gauthiod Bohus |
Hemma | Donsö |
Ägare | p.r. Skepparen Johannes Hansson, Donsö |
Befälhavare | I båtarna, räddad av lotsen på Arkö |
Besättning | |
På resa | Färjestaden – Malmö |
Förlist | 1966-04-15 |
Plats | Sandsänkans Fyr |
Orsak | Grundstötning och sjönk senare |
Last | 607,5 ton Spannmål i rummet / Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Ulvö byggdes 1952 vid Büsumer Schiffswerft, W & E Sielaff, Büsum för svenska intressen, det var Rederi AB Lux i Helsingborg som beställde henne. Detta rederi var ett dotterbolag till det mer välkända Öberg & Horndahl och man får väl anse det rederiet som egentliga ägare. Ulvö kom dock att redan under byggtiden säljas till Rederi Ab Nord-Sverige i Härnösand, men inte förrän hon låg i vattnet. I dess ägo var hon till 1965 då ett partrederi i Donsö köpte henne i mars för 680 000 kronor.
FÖRLISNINGEN
Ulvö avgick från Färjestaden i Bråviken klockan 10.30 den 15 april 1966 med spannmål i lasten för sin resa till Malmö. Till en början gick det bra men vid halv tretiden siktades svår is och dessutom blev vädret allt sämre. Man beslutade att vända om för att söka nödhamn i Arkö och snötjockan tilltog alltmer. Klockan 17.30 siktades ett brott föröver strax om babord och grundstötningen var snart ett faktum. Ulvö fick slagsida och vid 18-tiden lämnade besättningen henne i livbåtarna och räddades senare av lotsen från Arkö. Ulvö sjönk senare av grundet och lade sig upp och ner på botten på cirka 15 meters djup.
Eftersom hon inte sjönk på särskilt djupt vatten var givetvis Neptunbolaget framme och undersökte hennes skador och möjligheten att bärga henne. En första undersökning gjordes av Kurt Lundin den 27 maj som även skissade upp henne på botten. Herakles lyfte faktisk ULVÖ två gånger, den 14:e och 15 juli i avsikt att räta upp henne. Dock kom ett telegram kl.10.35 den 15 juli där man fick order att avbryta alla bärgningsförsök, då det icke ansågs vara lönsamt på grund av de stora skadorna. Förmodligen ligger hon där än i dag men med tanke på djupet är det antagligen mest skrot.
REDARE | ||
1952 – 1952 | Rederi Ab Lux, (Öberg & Horndal Ab | Helsingborg |
1952 – 1965 | Rederi AB Nord-Sverige | Härnösand |
1965 – 1966 | p.r. Skepparen Johannes Hansson | Donsö |
Skrivet av Göran Nilsson