Fakta | |
Typ | Motorskonert |
Material | Järn |
Tonnage | 48 brt, 25 nrt |
Mått | 19,11 x 4,25 x 2,33 meter |
Maskin | Hjälpmotor på 50 hk |
Fart | |
Byggd | 1876 Stockholm |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 7311 |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Ullånger |
Ägare | Olof Bernhard Nyberg (h.r.) |
Befälhavare | Olof Bernhard Nyberg |
Besättning | 5 man, räddades till isen |
På resa | Örnsköldsvik – Skelleftehamn |
Förlist | 1927-11-14 |
Plats | Bjuröklubb, ca 300 m NO om |
Orsak | Svår isfång, sträng kyla och blåst |
Last | 135 fat Brännolja i rummet/75 fat Fotogen och Bensin på däck |
POS | 64° 29.115′ N 21° 34.705′ E |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | FORSS II |
HISTORIK
ULLÅNGER byggdes redan 1876 i Stockholm men kom att förbyggas 1901 samt genomgå en ombyggnad året innan förlisningen. .
FÖRLISNINGEN
ULLÅNGER var i november 1927 på resa mellan Örnsköldsvik och Skelleftehamn med brännolja, bensin och fotogen i lasten. Isen var svår och utanför Bjuröklubb fastnade man och rekvirerade per telefon en bogserare för assistans genom isen. Medan man inväntade bogseraren tilltog viden och isskruvningen var svår, så till den grad att fartyget gick läck.
Besättningen som uppgick till totalt 5 man räddade sig iland på Bjuröklubb men fartyget sjönk till runt 25 meters djup. Sjöförklaringen som hölls vid rådhusrätten i Örnsköldsvik den 21 november ger vid handen att orsaken till förlisningen var just isskruvningen.
Skrivet av Göran Nilsson