Farvattnen mellan Åland och Finland är ytterst svår att ta sig igenom för sjöfarten.
Finska Utö har släckt många fartygs liv och även Torsholm.
Hon kom dock att till stor del skrotbärgas på 80-talet
Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 2 030 brt 1 012 nrt 3 625 dwt |
Mått | 90,49 x 11,92 x 5,74 meter Djup i rum: 5,11 m |
Maskin | 2 100 EHK |
Fart | |
Byggd | 1950 vid Ab Öresundsvarvet, Landskrona (byggnr 114) |
Beställare | Aktiebolaget Svenska Amerika Linien |
Sjösatt | |
Levererad | 1950-10-09 |
Regnr | 9191 |
Signal | SGDN |
Klassad | Lloyd´s Register of Shipping |
Assurans | Svenska ÅF. Assuransförening |
Hemma | Göteborg |
Ägare | Aktiebolaget Svenska Atlant Linien |
Befälhavare | |
Besättning | 32 man, ingen omkom |
På resa | Malmö – Åbo |
Förlist | 1967-11-12 |
Plats | Sydväst om Utö fyr (ca 0.2 nm i bäring 213 från fyren) |
Orsak | Grundstötning i storm |
Last | 592 ton Styckegods i rummet |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Torsholm byggdes i Landskrona 1950 för Ab. Svenska Amerika Linien som hon kom att tillhöra under alla år. Byggmåtten var 77.87 x 12.92 x 5.76 meter och tonnaget uppgick till 1 730 brt, 740 nrt och 1 500 dwt. Hon kom sedermera att byggas och via en förlängning kom att mäta hela 90.49 m. Blev överförd den 1 jan. 1967 till Ab Svenska Atlant Linien i Göteborg
FÖRLISNINGEN
Torsholm var i november 1967 på väg in till Åbo via finska Utö. Lotsarna upptäckte att Torsholm höll fel kurs och bad dem via radio att gira. Besättningen på Torsholm struntade i lotsarnas varningar och rände rakt upp på grundområdet ”Revlarna”, bara ett par hundra meter från Utös södra strand. Besättningen räddades liksom lasten som till en del bestod av asbest (305 ton) men fartyget gick inte att bärga. Det blev stående kvar på grundet tills det på 1980-talet blev lönt att skrotbärga, vilket också skedde. Man skar ner henne på platsen och kvar blev bara lite rester.
Skrivet av Göran Nilsson