Den norska ångaren Toras förlisning förbryllar mig en aning, vad hade hon där att göra? Platsen ligger ju inte utmed hennes färdrutt utan det måste varit hennes läckage som fick henne in i detta område.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 851 brt 476 nrt 1 400 dwt (844 brt 493 nrt 1 360 dwt) |
Mått | 212,9 x 31,4 x 13,2 fot (64,9 x 9,5 x 4,7 meter) |
Maskin | 3-cyl Trippelexp.(Christiansen & Meyer i Hamburg) på 478 Ihk/90 Nhk |
Fart | |
Byggd | 1918 hos Schiffbau Ges. “Unterweser” mbh. i Lehe (byggnr 135) |
Beställare | A/S D/S Vesterhavet (J. Lauritzen) Esbjerg |
Sjösatt | 28 mars 1918 |
Levererad | 21 okt. 1918 (komplett) |
Regnr | |
Signal | LJSP |
Klassad | DNV1A1 |
Assurans | |
Hemma | Arendal, Norge |
Ägare | A/S A Hauge Rederi, Arendal |
Befälhavare | |
Besättning | |
På resa | Kotka – Stavanger |
Förlist | 1946-11-02 |
Plats | Ålands hav, Almagrundet ? |
Orsak | Läckage och sjönk |
Last | Timmer |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | Dorrit (1920-1937) — Paula (DK)(1918-1920) |
HISTORIK
REDARE | |||
1918 – 1937 | D/S A/S Vesterhavet (J. Lauritzen,København), | Esbjerg, DK | PAULA/ DORR IT * |
1937 – 1940 | Skips A/S Hauges Rederi (A. Hauge) | Arendal | TORA |
1940 – 1945 | Nortraship | ? | TORA |
1945 – 1946 | Skips A/S Hauges Rederi (A. Hauge) | Arendal | TORA |
FÖRLISNINGEN
Som jag skriver i ingressen blir jag lite förbryllad över denna förlisning. Klart är att TORA avgick från Kotka inne i finska viken med timmer för Stavanger. Någonstans syd om Åland gick man läck och fick in vatten i maskinrummet och troligen är det detta som gjort att man gick ifrån sin kurs och in mot Stockholm och grundare vatten för om möjligt rädda båda fartyg och besättning. Enligt uppgift ska hon dock inte kommit ända fram utan sjunkit i området Almagrunden – Landsort.
Skrivet av Göran Nilsson