Ute i norra Östersjön i området sydost om Stockholm övergavs skonerten Tom Höglund kantrad och halvsjunken. Troligen gick hon till botten någonstans därute.
Djupet i området är väl inte tilltalande för oss vanliga dykare idag, men vem vet hur framtiden ter sig.
Fakta | |
Typ | Skonert |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 122,01 brt 99,69 nrt Under däck: 107,43 |
Mått | 26,62 x 7,35 x 3,25 meter Djup i rum: 2,70 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1897 Oskarshamn av C. Thorén |
Beställare | Fabrikör H. Hoffman, Oskarshamn |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 3079 |
Signal | JHFB |
Klassad | |
Assurans | Assuransföreningen Hoppet |
Hemma | Brantevik |
Ägare | p.r. Nils Aug. Persson, Brantevik |
Befälhavare | Per Olsson |
Besättning | 5 mans besättning + kapten |
På resa | Kotka – Lübeck |
Förlist | 1925-09-20/21 |
Plats | Östersjön ca 45’ SO om Sandhamn (NO Kopparstenarna) |
Orsak | Läckage, kantrade och övergavs |
Last | 38 std. Trävaror i rummet/29 std. Trävaror på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | IDA (1897-1911) |
HISTORIK
TOM HÖGLUND byggdes som IDA redan 1897 i Oskarshamn av C. Thorén på beställning av fabrikör H. Hoffman i samma stad. Dock kom hon att säljas redan samma år till Brantevik (Tufve Ingvarsson) för 15 500 kr. Ett större haveri gjordes 1911 då IDA på resa mellan Oskarshamn och Vismar med trä strandade i snöstorm vid Prästören i Kalmarsund.
Fartyget drog loss och infördes till Kalmar och blev kondemnerad och såldes på auktion. Hon blev ombyggd vid det tillfället och inregistrerades som TOM HÖGLUND hemmahörande i Kalmar (E. Uno Sandström).Dock kom TOM HÖGLUND tillbaks till Brantevik då p.r. Nils Aug. Persson köpte henne 1916 och hon blev då driven liksom även 1923.
REDARE | |||
1897 – 1897 | H. Hoffman | Oskarshamn | IDA |
1897 – 1911 | p.r. Tufve Ingvarsson | Brantevik | IDA |
1911 – 1916 | Uno Sandström | Kalmar | TOM HÖGLUND |
1916 – 1925 | p.r. Nils Aug. Persson | Brantevik | TOM HÖGLUND |
BEFÄLHAVARE | |
1897 – 1898 | Jeppa Ingvarsson |
1898 – 1898 | Per Håkansson |
1898 – 1906 | Tufve Ingvarsson |
1906 – 1907 | Henrik Månsson |
1907 – 1911 | Vilhelm Bengtsson |
1911 – 1916 | E. A. Svensson |
1916 – 1925 | Per Olsson |
FÖRLISNINGEN
TOM HÖGLUND var i mitten av september 1925 på resa från finska Kotka med trälast på resa ner till Lübeck. Vädret var inte det bästa med hård sydostlig vind men finska viken passerades utan nämnvärda problem och hon var vid inspektion klockan 14 den 20 september läns i pumpen. Två timmar senare hade man 2 fot vatten och efter ytterligare 1½ timme 4 fot vatten trots konstant pumpande.
Nu beslutades sätta kurs mot Sandhamn för om möjligt söka nödhamn där men fartyget vattenfylldes alltmer och farten saktades på grund av tyngden på vatten i skrovet och slutligen förlorades styrförmågan. TOM HÖGLUND låg nu halvkantrat tvärs för sjön drivande med besättningen kvar ombord. På morgonen dagen efter blev dock besättningen nödgad att gå i skeppsbåten och överge fartyget. Efter 1½ timme blev manskapet upplockat av en förbipasserande ångare.
Skrivet av Göran Nilsson