Ett vrak man borde kunna dyka på är motorskonerten Titti som minsprängdes 28 augusti 1944 ett par distans väst om Nidingen. Hela besättningen följde med ner i djupet men hälften av maskapet lyckades ta sig upp till ytan igen.
Fakta | |
Typ | Motorskonet 3-mastad |
Material | Ek / Björk |
Tonnage | 209,27 brt 157,22 nrt 290 dwt |
Mått | 31,45 x 8,24 x 3,60 meter Djup i rum: 3,25 m |
Maskin | 145 Hkr |
Fart | |
Byggd | 1909 vid J Ph Jörgensens varv i Thurö |
Beställare | p.r. Skeppsredare A. P. Horndahl i Helsingborg |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 4996 |
Signal | SJYU / JRLQ |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | SKFK |
Hemma | Oskarshamn |
Ägare | p.r. John Eric Samuelsson, Oskarshamn |
Befälhavare | K. G. A. Svensson |
Besättning | 6 man varav 3 omkom |
På resa | Lübeck – Göteborg |
Förlist | 1944-08-28 |
Plats | Ca.3 nm Väst om Nidingen |
Orsak | Minsprängd klockan 06,45 under förskepp som försvann |
Last | 212 ton Koks i rummet/100 ton Koks på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | THORVALD (1909-1933) |
HISTORIK
TITTI bygges 1909 i danska Thurö för ett partrederi i Helsingborg. Via Viken kom hon slutligen 1938 till Oskarshamn. Året innan minsprängning var hon på varv och blev driven, förhydrad samt genomgick en reparation.
REDARE | |||
1909 – 1920 | p.r. Skeppsredare A. P. Horndahl | Helsingborg | THORWALD |
1920 – 1931 | p.r. Skeppsredare A. P. Horndahl | Viken | THORWALD |
1931 – 1933 | h.r. Nils Påhlsson | Viken | THORWALD |
1933 – 1938 | Rederi Ab Pepita, (Påhlsson) | Viken | TITTI |
1938 – 1944 | p.r. John Eric Samuelsson | Oskarshamn | TITTI |
FÖRLISNINGEN
TITTI avgick från Lübeck den 25 augusti 1944 med Göteborg som destinationsort. I rummet fanns 212 ton koks och 100 ton på däck. Tidigt på morgonen den 28 augusti siktades Nidingen på håll och kursen sattes mer mot fyrplatsen. Man hade under natten siktat flera fartyg och nu på morgonen såg man ett örlogsfartyg eskortera en oljetanker så man hade ingen aning om att farvattnet av minerat.Man kom ju också från Tysk hamn och underrättelse om nyutlagda mineringar var svårt att få ta del av i de krigförande hamnarna.
När man vid 06.45 tiden hade 3 distans till Nidingen på styrbords bog hördes en kraftig explosion under fartyget och förskeppet försvann. Man började genast sätta ut livbåten medan akterskeppet sjönk allt djupare i vattnet och snart gick till botten. Alla 6 man i besättningen försvann med fartyget ner under ytan men 3 av dessa lyckades komma upp igen. Man blev sedermera efter cirka 45 minuter upplockad av en livbåt utsatt av minsveparen KOSTER . Besättningen blev senare överförda till Varbergs lotsbåt och sattes iland vid 10-tiden. KOSTER sökte av området men av de 3 övriga ur besättningen fanns inget spår och hon fortsatte sin resa.
Källa:
Vrakliggare 1880 – 1980 sid 129
Sveriges Skeppslista 1943 sid 226, 227
Svenska Seglare och Motorseglare sid 668
Svensk Sjöfolk i Krig och Fred Vol I sid 535, 536
Vrak På Nidingen sid 34
Båtologen 6-1992 sid 246, 255, 256 foto
Skrivet av Göran Nilsson