fbpx

TILIA

I området mellan Västervik och Gotland, norr om Öland har massor av förlisningar skett genom åren och fortsätter än idag.
Jag ska här berätta om ett svenskt fartyg som gick ner här så sent som 1972.

Fakta
Typ Motorlastfartyg
MaterialStål
Tonnage493,83 brt 285,58 nrt 665 dwt
Mått47,46 x 8,17 x 3,65 meter    
Djup i rum: 2,96 m
Maskin 7-cyl diesel (Nydqvist & Holm AB) på 450 ehk
Fart10,5 knop
Byggd1952 Karlstads varv (byggnr 132)
BeställareO.F. Ahlmark & Co. Eftr Ab, Karlstad
Sjösatt25 september 1952
Levererad25 november 1952
Regnr9387
SignalSGCX
Klassad Bureau Veritas
Assurans Sjöförsäkrings AB Hansa
HemmaKalmar
ÄgareRederi Ab Bröderna Lind & Co., Kalmar (Svante Lind)
Befälhavare
Besättning6 man, räddades av ms ATLELAND (Tyskland)
På resaStorungs – Kolding
Förlist1972-01-12
PlatsCa 20 nm. utanför Västervik. Mellan Visby och Västervik
OrsakLäckage och sjönk
Last641 ton Kalksten i rummet/Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
ExnamnVIGGEN, DUX II

HISTORIK
TILIA byggdes 1952 i Karlstad för O.F. Ahlmark & Co i Karlstad och hörde hemma där i 8 år med namnet VIGGEN. Såldes i september 1960 till AB Jal, Smögen, ett partrederi bestående av Johansson, Andersson och Larsson vilkas första bokstav i namnet gav JAL. Övertogs i Trollhättan i månadsskiftet sep/okt och fick nytt namn DUX II. Nu gick man ner från 12 man till 8 mans besättning i och med en direktmanöver från bryggan ner till maskin. Våren 1970 såldes hon till Rederi Ab Bröderna Lind & Co., Kalmar för 330 000 kr. Döptes nu om igen, den här gången till TILIA (ägarnas namn i latinsk form).

FÖRLISNINGEN
TILIA var i januari 1972 på resa mellan Storugns och Kolding med 641 ton kalksten i rummet. Cirka 20 nm ost om Västervik gick man den 12 jan. läck och vattenfylldes och sjönk. Besättningen som uppgick till 6 man gick i båten och räddades efter en timme av tyske ms ATLELAND som sedan överlämnade densamma till svenska TV 243 som tog in besättningen till Gryt.

Källa:
Vrakliggare 1880 – 1980 sid 177
Sveriges Skeppslista 1972 sid 108, 109
Lloyds Register Of Ships 1970-71 A-L sid 878
Båtologen 4-1987 sid 174, 175, foto
I Sjöfartens Tjänst – Ahlmark sid 80, 84
Vänersjöfartens Utveckling sid 198 skiss

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.