Fakta | |
Typ | Trålare |
Material | Stål |
Tonnage | 147 brt 42 nrt |
Mått | 30,14 x 6,42 x 3,64 meter |
Maskin | 4-cyl (380×400) om 313 kW (420 bhp) Skandiaverken A/B, Lysekil |
Fart | 12 knop |
Byggd | 1961 Marinverkstäderna Örlogsvarvet, Karlskrona (byggnr 293) |
Beställare | Fiskeristyrelsen (Göteborg) |
Sjösatt | |
Levererad | Juli 1961 |
Regnr | 13271 |
Signal | SEPM |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Kungshamn |
Ägare | John Gunnar Knutsson (köpt oktober 1984) |
Befälhavare | |
Besättning | 11 man, räddades av följebåten YVETTE |
På resa | Fiskeplats – Kungshamn |
Förlist | 1985-10-24 |
Plats | Utanför Tryggö norr om Smögen |
Orsak | Kantrade och sjönk |
Last | Sill (full last) |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
THETIS byggdes vid Karlskronavarvet som nybygge 293 och levererades i juni 1961 till Fiskeristyrelsen och Göteborg där hon verkade som fiskeriundersökningsfartyg ända till 1984 då hon via FFV Allmaterial AB såldes till Kungshamn för 1.25 miljoner.
REDARE | |||
1961 – 1984 | Fiskeristyrelsen | Göteborg | THETIS |
1984 – 1985 | John Gunnar Knutsson | Kungshamn | THETIS LL 149 |
FÖRLISNINGEN
Efter ett väldigt lyckat fiske beger man sig hemåt igen mot Kungshamn och fast mark under fötterna. Det blåste relativ hård vind med 12-13 m/sek och ombord beslutade man sig för att gå utomskärs istället för Sotenäskanalen som brukligt var. Utanför Sotenäs tog THETIS plötsligt in massor av vatten och det med den stora och tunga lasten blev för mycket för fartyget som sjönk. Besättningen som uppgick till 11 man räddades av följebåten YVETTE.
Källa:
Sveriges Skeppslista 1985 sid 256
Register Of Ships 1978-1979 L-Z sid 2028
Båtologen 6-1984 sid 260
Båtologen 6-1985 sid 278, 279
Skrivet av Göran Nilsson