Norrlandskusten kan ibland bli rena helvetet för sjöfarten. Här har skett många kollisioner i det hårda vädret och Teolinda och SIS Lissabon råkade ut för just detta öde.
Den här gången slutade det ändå ganska bra för besättningen.
Fakta | |
Typ | Skonare |
Material | Furu / Ek |
Tonnage | 118,70 brt 99,74 nrt Under däck. 110,02 m |
Mått | 25,46 x 6,87 x 1,7 meter Djup i rum. 2,23 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1902 Asserebo |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 4041 |
Signal | JMST |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Norrköping |
Ägare | E.F. Appeltofft |
Befälhavare | Jonsson |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Norrköping – Strömnäs – Härnösand |
Förlist | 1915-09-15 |
Plats | Utanför Bålsön, Hudiksvall |
Orsak | Kolliderade med tysk malmångare. S/S Lissabon Övergavs efter 10 min |
Last | 9 ton sten i barlast |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Skonerten Teolinda af Norrköping byggdes 1902 i Assarebo. Hon köptes av konsul E.F. Appeltofft i april 1915 för 15.000 kronor. Fyra år tidigare hade hon genomgått en reparation så skicket på Teolinda var bra.
Topplanterna i horisonten
I mitten av september 1915 var Teolinda på resa söderut längs Norrlandskusten med trälast. Vid 3-tiden natten mot onsdagen den 15 sep. kryssade man knappt 4 distans NO Bålsö fyr (Hudiksvall) då rorsman upptäckte en topplanterna i horisonten. En stund senare girade det mötande fartyget alltmer in mot Teolindas tänkta kurs. Det var tyska malmlastade S/S Lissabon på ett par tusen ton man mötte.
Sikten var inte den bästa och ibland försvann lanternorna på ångaren. Dock märkte man att Lissabon girade än mer styrbord och snart hade man fartyget alldeles inpå sig. Det gick som ni förstår åt skogen och Teolindas babords bog krossades. Bästeman Bremberg purrade ut kapten Jonsson omedelbart. Nu hade det inte behövts eftersom kapten vid kollisionen kastades ur bingen.
Vattnet steg oroväckande
Matroserna H.Hansson och G.Larsson var ytterst nära att krossas då deras kojer låg på babordsidan där kollisionen inträffade. Ångaren gjorde genast stopp i maskin och gjorde några slag runt haveristen. Man skickade ut en tross till Teolinda för att ta henne på släp och alla pumpar sattes in för att försöka hålla henne flytande. Efter 5 minuter hade vattnet stigit från 6 3/4 tum till 17 1/2 tum.
Fortfarande var kapten Jonsson kvar ombord men efter ytterligare 5 minuter gav även han upp och gick sedan i skeppsbåten och över till Lissabon. Trossen kapades och färden fortsatte till Öregrund där besättningen gick iland. Teolinda fick ligga kvar i marvatten och med den NV-liga storm räknade man med att hon skulle driva ut till havs.
Första larmet
Troligen gick hon till botten någonstans i farvattnen mellan Söderhamn – Hudiksvall och väntar fortfarande på att hittas. Allt detta skedde ju ute till havs och observerades endast av S/S Niobe som kom in till Hudiksvall på torsdag förmiddag (16/9) och medelade myndigheterna. Via lotskaptensexpeditionen i Gävle kom så identifieringen av det förlista fartyget. Jag har inte lyckats hitta någon uppgift om att hon skulle blivit inbogserad till någon hamn eller liknande.
Skrivet Göran Nilsson