fbpx

TALABOT

Att passera Ålands hav är ingen måhända idag ingen större bedrift men för 100 år sedan var det värre. Lägg därtill nedsläckta fyrar och indragna fyrskepp så kan det gå som i den norska ångaren Talabots fall.

Fakta
TypLastångare
Material Järn
Tonnage1 298 brt   804 nrt   1 800 dwt
Mått74,8 x 10,1 x 5,0 meter (345,0 x 33,4 x 16,5 fot)
Maskin2-cyl. Comp. (R. & W. Hawthorn, Newcastle) 150 NHK, 575 IHK
Fart9 knop
Byggd1881 av Schlesinger & Davies & Co., Newcastle (byggnr 116)
BeställareJ. Mesnier, Le Havre, Frankrike
Sjösatt 15 maj 1881
LevereradMaj 1881
Regnr
SignalHMJL
Klassad
Assurans
HemmaTönsberg
ÄgareA/S Talabot (Nilssen & Bjønnes, Nøtterø) Tønsberg (köpte 1905)
BefälhavareOlsen
BesättningRäddades från Lågskär
På resaGrangemouth – Gävle
Förlist1914-09-15
PlatsMellan Flöjtan och Lågskär på finska sidan
OrsakStrandning i frisk sydlig bris
LastKoks
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
TALABOT byggdes i England 1881 för Frankrike, men kom redan efter några år tillbaks till byggorten Newcastle där hon inregistrerades med ON 91206. Sedan 1887 hörde hon hemma i Norge enligt nedanstående. 

REDARE   
1881 – 1885 J. Mesnier Le Havre, Frankrike TALABOT
1885 – 1887 Moss SS Co. Ltd Newcastle TALABOT
1887 – 1905 Wilh. Wilhelmsen Tønsberg TALABOT
1905 – 1914 A/S Talabot (Nilssen & Bjønnes, Nøtterø) Tønsberg TALABOT

FÖRLISNINGEN
September månad 1914 var den norska ångaren TALABOT på resa mellan Grangemouth och Gävle med koks i lasten. Första världskriget var bara i sin linda men ändå hade man släckt ner alla fyrar på den finska sidan och så var inte det svenska fyrskeppet Svenska Björn på plats. Under sådana betingelser kan Ålands hav vara en mördröm att passera.

Vid 12 tiden på natten grundstötte TALABOT mellan Flöjtan och Lågskär i frisk sydlig bris och strömsättning med hög sjö samt det faktum att fyrarna var nedsläckta. Besättningen räddades med hjälp från Lågskär och kapten samt sex man fördes till Söderarm vid 17-tiden där även rapporten blev skriven den 17:e sept. av fyrmästare Malmberg. Övriga ur besättningen fördes till Mariehamn.

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.