Att passera Ålands hav är ingen måhända idag ingen större bedrift men för 100 år sedan var det värre. Lägg därtill nedsläckta fyrar och indragna fyrskepp så kan det gå som i den norska ångaren Talabots fall.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 1 298 brt 804 nrt 1 800 dwt |
Mått | 74,8 x 10,1 x 5,0 meter (345,0 x 33,4 x 16,5 fot) |
Maskin | 2-cyl. Comp. (R. & W. Hawthorn, Newcastle) 150 NHK, 575 IHK |
Fart | 9 knop |
Byggd | 1881 av Schlesinger & Davies & Co., Newcastle (byggnr 116) |
Beställare | J. Mesnier, Le Havre, Frankrike |
Sjösatt | 15 maj 1881 |
Levererad | Maj 1881 |
Regnr | |
Signal | HMJL |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Tönsberg |
Ägare | A/S Talabot (Nilssen & Bjønnes, Nøtterø) Tønsberg (köpte 1905) |
Befälhavare | Olsen |
Besättning | Räddades från Lågskär |
På resa | Grangemouth – Gävle |
Förlist | 1914-09-15 |
Plats | Mellan Flöjtan och Lågskär på finska sidan |
Orsak | Strandning i frisk sydlig bris |
Last | Koks |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
TALABOT byggdes i England 1881 för Frankrike, men kom redan efter några år tillbaks till byggorten Newcastle där hon inregistrerades med ON 91206. Sedan 1887 hörde hon hemma i Norge enligt nedanstående.
REDARE | |||
1881 – 1885 | J. Mesnier | Le Havre, Frankrike | TALABOT |
1885 – 1887 | Moss SS Co. Ltd | Newcastle | TALABOT |
1887 – 1905 | Wilh. Wilhelmsen | Tønsberg | TALABOT |
1905 – 1914 | A/S Talabot (Nilssen & Bjønnes, Nøtterø) | Tønsberg | TALABOT |
FÖRLISNINGEN
September månad 1914 var den norska ångaren TALABOT på resa mellan Grangemouth och Gävle med koks i lasten. Första världskriget var bara i sin linda men ändå hade man släckt ner alla fyrar på den finska sidan och så var inte det svenska fyrskeppet Svenska Björn på plats. Under sådana betingelser kan Ålands hav vara en mördröm att passera.
Vid 12 tiden på natten grundstötte TALABOT mellan Flöjtan och Lågskär i frisk sydlig bris och strömsättning med hög sjö samt det faktum att fyrarna var nedsläckta. Besättningen räddades med hjälp från Lågskär och kapten samt sex man fördes till Söderarm vid 17-tiden där även rapporten blev skriven den 17:e sept. av fyrmästare Malmberg. Övriga ur besättningen fördes till Mariehamn.
Skrivet av Göran Nilsson