Kollisioner mellan fartyg är vanligare än man tror. Det flesta sker dock i dimma eller mörker. Här hade man klart väder och en bred farled. Troligen var det faktum att ett fartyg gick på rak kurs med maskin medan det andra gick för segel och kryssade en bidragande orsak.
Fakta | |
Typ | Skonare |
Material | Ek och furu |
Tonnage | 91,65 brt 82,18 nrt Under däck: 87,38 |
Mått | 22,96 x 7,07 x 3,5 meter Djup i rum: 2,62 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1866 av C.R. Fridell i Västervik (32.5 nyläster) |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 2517 |
Signal | HFTR |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | P. E. Skoglund |
Befälhavare | |
Besättning | 4 man som räddades av Gudrun |
På resa | Stockholm – Norrsundet |
Förlist | 1917-08-19 |
Plats | Öregrundsgrepen |
Orsak | Kollision med ss Gudrun, sjönk |
Last | Ballast |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | SYLFID |
HISTORIK
Stockholms skonaren Sylfide byggdes 1866 av C.R. Fridell i Västervik (32.5 nyläster). Hennes första ägare vet jag inte mycket om, men 1871 ägades hon av Schagerström i Västevik. Det blev några ägarbyten genom åren och mätningar som t.ex. i Sundsvall, sept. 1888 som gav vid handan: 100,32 brt, 95,04 nrt, samt måtten 23.08 x 6.56 x 2.77 m.
Den sista mätning jag har är ur Skeppslistan 1913 som säger: 91,65 brt 82,18 nrt, under däck: 87,38, samt måtten 22.96 x 7.07 x 3.5 meter, djup i rum: 2.62 m. Sylfide hamnade även i Norge ett tag men kom sedan “hem” igen via Pohlman i Söderhamn, innan Länna tog vid tills hon 1916 såldes för 6.000:- till Stockholm och P.E. Skoglund.
Förlisningen
Söndagen den 19 augusti 1917 var hon i barlast på norrgåede i Öregrundsgrepen. Samtidigt var Stockholmångaren S/S Gudrun på södergående i samma grep. Gudrun kom från Iggesund, strax söder om Hudiksvall med trälast. Det rådde klart väder vid tillfället och Gudrun gick på rak kurs mot Öregrund. Sylfide däremot var på väg norrut mot öppet vatten och kryssade i farleden. Trots bred farled och klart väder gick det inte bättre än att dom båda fartygen kolliderade.
Sylfide träffades på styrbords bog och krängde sedan långsides med Gudrun. Skrovet fick så allvarliga skador att Sylfid började långsamt att sjunka. Besättningen som uppgick till 4 man togs över till ångaren. Gudrun klarade sig lindrigt undan med endast en skadad livbåt.
Inte ett ord om olyckan
Kursen sattes nu mot Öregrund där man tog ombord lots och bytte ut den skadade livbåten. Dock undlät man för lotskontoret att nämna något om olyckan vilket kan tyckas märkligt. Man lämnade sedan Öregrund utan ett knyst om olyckan, inte heller Sylfides besättning som följde med yppade något.
När det sedan kollisionen uppdagades påstod kapten på Gudrun att Sylfide inte förde ordentiga lanternor. Detta tillbakavisades av kapten på S/S Östhammar l som var i närheten vid olyckstillfället. Han hade sett Sylfides lanternor redan 20 minuter innan kollisionen.
Sylfide hittas
Veckan efter hittas vraket på 27 meters djup och med tanke på Sylfides master lades en vrakboj ut. Den visade en grön blixt var 6: sek, och tanken var att lotsverket skulle spränga henne senare. Troligen blev det aldrig så för än i dag finns troligen vraket kvar. Man har nämnligen hittat och dokumenterat ett vrak med samma namn i detta område. Jag själv har inte haft möjlighet att kika på vraket så jag är inte man att säga om det är samma.
REDARE | |||
1866 – 1871 | ? | ? | |
1871 – 1887 | C. D. Schagerström | Västervik | |
1887 – 1896 | p.r. Strömstad | Strömstad | |
1896 – | S. Olsen | Ödergarden, Norge | 2.500:- |
– 1903 | Ole Olsen | Fredrikshald, Norge | |
1903 – 1910 | J. F. L. Pohlman | Söderhamn | 4.500:- |
1910 – 1912 | A. F. Eriksson | Ekudden, Mora by, Länna | |
1912 – 1916 | N. M. Eriksson son till förra | Ekudden, Mora by, Länna | |
1916 – 1917 | P. E. Skoglund | Stockholm | 6.000:- |
Skrivet av Göran Nilsson