Mitten av maj brukar räknas som sommar, men till sjöss råder ibland andra regler.
1922 var isläget besvärligt och ett stort isblock i Gävlebukten satte stopp för Sydstjernan som vid kollisionen gick läck och sjönk.
Fakta | |
Typ | Skonertskepp 3-mastad |
Material | Furu / Ek |
Tonnage | 201,39 brt 171,59 nrt Under däck: 178,87 |
Mått | 28,63 x 8,33 x 3,80 meter Djup i rum: 3,49 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1897-98 Morgenstern , Kurland (Lettland) |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 6330 |
Signal | KCQF |
Klassad | Franska Veritas |
Assurans | Sjöförsäkrings AB Mälaren |
Hemma | Ystad |
Ägare | |
Befälhavare | |
Besättning | 7 man, i egen livbåt in till Eggegrunds fyr |
På resa | Bungenäs – Vallvik |
Förlist | 1922-05-08 |
Plats | 2-5 nm ifrån Västra Bankens fyrskepp |
Orsak | Kollision, med isblock, läckage och sjönk kl 22.30 |
Last | Kalksten i rummet/Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | SVEN –- STAHL |
HISTORIK
SYDSTJERNAN kom till Sverige och Halmstad 1920 som SVEN och förbyggdes samma år men stannade inte där länge ty redan 1921 köptes hon till Kivik för 75 000 kr och fick sitt namn. Det var ett partrederi (Ernst Beckman) som införskaffade skutan som under den tiden komma att föras av Algot H.T. Thorsson samt P.B. Hansson. Året efter såldes hon återigen, nu till Ystad för den nätta summan av 170 000 kr
FÖRLISNINGEN
SYDSTJERNAN var i början av maj 1922 på resa mellan gotländska Bungenäs och Vallvik i Hälsingland med kalksten i rummet. Vinter hade varit kall och svår och i sjön ruvade fortfarande lömska isblock trots att sommaren var i antågande. Stockholm och Ålands hav passerades och efter Gävlebukten var det fritt fram mot Vallvik i alla fall vad gäller grynnor och skär, men som sagt isblocken låg fortfarande kvar ute i sjön.
Det bar sig inte bättre än att SYDSTJERNAN cirka 2 nm från Västra Banken kolliderade med ett av isblock och gick läck. Den 7 man starka besättningen gick i livbåten och lyckades ta sig själva in till Eggegrunds fyr.
Skrivet av Göran Nilsson