Ett av dessa otaliga fartyg som slutat sina dagar i Stockholms skärgård är Swalan.
Under första halvan av 1800-talet var det inte lätt att möta en höststorm i Ålands hav.
Tyvärr är dokumentationen skral på så gamla fartyg och alla år
på havsbotten har väl gjort sitt på skrovet.
Fakta | |
Typ | Slup, Eschaloup |
Material | Furu på klink |
Tonnage | 17 1/6 Svåra läster |
Mått | 14,93 x 4,99 x 1,93 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | Gamla Karleby, Finland |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Gävle |
Ägare | Olof Jernberg, Gävle |
Befälhavare | Nils Dahlin |
Besättning | |
På resa | Gävle – Malmö (för att hämta spannmål) |
Förlist | 1822-09-07 |
Plats | Svenska Högarna |
Orsak | Förlist under svår höststorm i Ålands Hav |
Last | |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Byggdes för okänd i Gamla Karleby och kom till Sverige efter en förlisning 1814 utanför Kullboda på Gräsö. Hon köptes på offentlig auktion den 20 mars 1815 av P. Hillberg & Co (Pehr Hillberg, Olof Jernberg) för 478:24 Riksdaler Banco. Hon reparerades och förbyggdes i Gävle under 1815 innan hon sattes i fart mellan Gävle och Stockholm.
Efter samarbetssvårigheter inom rederiet övertogs hon den 3 februari 1817 av den ena delägaren, Olof Jernberg som var hennes ägare ända fram till förlisningen den 7 september 1822.Swalan var då på resa ner till Malmö för att lasta spannmål då hon mötte en svår höststorm i Ålands hav. Som så många andra fartyg blev Svenska Högarna i Stockholms yttersta skärgård hennes baneman.
BEFÄLHAVARE | (I svensk ägo) |
1815 – 1815 | Carl Gustaf Brundin |
1816 – 1816 | Anders Brämdahl |
1817 – 1818 | Hans Daniel Lowall |
1819 – 1819 | Abraham Sjödin |
1820 – 1821 | J. A. Westman |
1822 – 1822 | Nils Sjöström |
1822 – 1822 | Nils Dahlin |
Skrivet av Göran Nilsson