Fakta | |
Typ | Bark (byggd som ångskonert) |
Material | Composit (Trä på Järnspant) |
Tonnage | 402,94 brt, 349,25 nrt |
Mått | 47,83 x 8,14 x 3,97 meter (byggd: 151,9 x 26,7 x 13,3 fot) |
Maskin | 45 HK (bortplockad 1874-75) |
Fart | |
Byggd | 1872 av Hans Henrik Kjäldström, Nystad, (FIN) / 1920 Kalmar |
Beställare | p.r. Fredrik Wahlberg 3/8, (Erik Sevón 3/8 och Fabian Lindroth 2/8) |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 6356 |
Signal | KCRN |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Raumo |
Ägare | Kommersrådet Jalmari Penttilä, Raumo, (köpt 1937 för 100.000Mk) |
Befälhavare | |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Odense – Gävle |
Förlist | 1941-11-07 |
Plats | Vid fyren Lågskär i Ålands södra skärgård |
Orsak | Grundstötning |
Last | Järnskrot |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | SIGURD, (1912-1922) — AALTO, ( 1872-1920) |
HISTORIA
Sverre är ett av de fartyg som byggts två gånger. 1872 var första gången och då av Hans Henrik Kjäldström i finska Nystad som byggde henne som en ångskonert, med en 45 hk ångmaskin som dock revs ut ganska tidigt (1874-75). Hennes mått vid byggande var 151.9 x 26.7 x 13.3 fot och tonnaget uppgick till 403 brt, 349 nrt.
Det var ett partrederi i Nystad som beställt henne och detta rederi bestod av 3 man varav Fredrik Wahlberg med sina 3/8-delar utsågs till huvudredare, Även Erik Sevón hade samma ägandedel (3/8) och slutligen handlaren Fabian Lindroth som dock ägde blott 2/8-delar.
REDARE | ||||
1872 – 1891 | p.r. Fredrik Wahlberg | Nystad | AALTO | |
1891 – 1917 | F. Söderlund / J. Torkell | Raumo | AALTO | |
1917 – 1917 | p.r. Walter Tilgmann | AALTO | ||
1917 – 1918 | N. A. Johansson | Malmö | AALTO | |
1918 – 1922 | p.r. Sigurd Harald Sterner | Ystad | AALTO / SIGURD | 1920-06-08 |
1922 – 1923 | Rederi Ab Tuna, (Oscar Modén) | Ystad | SVERRE | |
1923 – 1927 | p.r. Oscar Modén | Simrishamn | SVERRE | |
1927 – 1935 | Arthur Lundqvist | Mariehamn | SVERRE | 29.000 kr |
1935 – 1937 | Anselm Sundman | Raumo | SVERRE | |
1937 – 1941 | Jalmari Penttilä | Raumo | SVERRE |
FÖRLISNINGEN
I början av november 1941 var Sverre på resa från danska Odense till Gävle med järnskrot i lasten. Kommen till Ålands hav var vädret inte det bästa med dålig sikt och hård vind. Man försökte gå in bakom Lågskärs fyr för att söka lä. En sådan manöver i dessa vatten kräver sim man och det tog inte lång tid innan man satt fast på e av alla dessa grynnor i området.
Masten bröts av och fartyget fick slagsida och redan nu var det dödsdömt, och manskapet satte ut livbåtarna. Man hade redan blossat efter assistans från lotsarna som var på väg ut, kanske mest för att bistå vid evakueringen. Lika plötsligt som man fastnat på grynnan gick man nu loss från densamma och skrovet börja driva med den hårda vinden. Dock var skrovet redan så illa skadat och den tunga lasten gjorde att Sverre bröts itu midskepps och sjönk på lite drygt 70 meters djup och där ligger hon än idag.
Skrivet av Göran Nilsson