fbpx

SVEA DROTT

Svea Drott är ett namn som gått igen, genom många fartyg.
Det vi dykare tänker på i första hand är väl vraket vid Falkens grund utanför Oxelösund.
Jag ska här försöka räta ut en del frågetecken med namnet som ständigt återkommer.

Fakta
TypÅngfartyg
Material
Tonnage7 480 dödviktston 
Mått
Maskin
Fart
Byggd1918 i Northumberland
BeställareFurneskoncernen i Liverpool
Sjösatt
Levererad
Regnr
Signal
Klassad
Assurans
Hemma
Ägare
Befälhavare
Besättning
På resaMontreal – Stockholm
Förlist1924-11-29
PlatsFalkens Grund utanför Oxelösund
Orsak
LastSpannmål
POS
Djup
Sjk
ExnamnNORFOLK RANGE
Aktern bogseras bort

HISTORIK
Svea Drott byggdes 1918 i Northumberland och levererades till Furneskoncernen i Liverpool. Hon mätte 7.480dödviktston och fick namnet Norfolk Range. Hon tjänstgjorde där i 6 år innan hon 1924 köptes av Sveabolaget. Priset på henne var då 900.000 kronor. I samband med köpet fick hon sitt namn Svea Drott. Hon hann bara vara i tjänst i svensk ägo i ett halvår, innan hon den 29 november 1924 förliste vid Falkens Grund utanför Oxelösund. Vid tillfället var hon lastad med spannmål och var på väg från Montreal till Stockholm.

Vid jul alltså bara en månad efter förlisningen började man med bärgningen. Akterskeppet med maskin och den ena pannan togs upp. Den andra pannan stannade kvar på botten tillsammans med förskeppet. Hon gick sedan ut på försäljning vid Stockholms aktionskammare. Förskeppet ropades in för 5.000 kronor av Neptunbolaget. Akterskeppet däremot köptes av den danska firman Petersen & Ahlbeck i Köpenhamn. Priset man fick betala var 30.100 kronor.

Skrotbärgning i omgångar
Danskarna i sin tur sålde det vidare och efter att ha bogserats till Köpenhamn, gick det vidare via Kielkanalen till ett holländskt varv. Där byggdes det ett nytt förskepp. Under kriget steg efterfrågan på skrot och sommaren 1944 var man åter ner på botten och bärgade ytterligare skrot. Än i dag finns det dock kvar en del bråte som vi dykare kan kika på, men något fartyg kan man inte säga finns kvar.

Sveabolaget beställde nu en ny Svea Drott som levererades 1929. Det nya fartyget var liksom sin föregångare på 8.100 ton. Den nya Drotten värderades till 2.600.000 kronor. Hon tjänstgjorde hos rederiet i sju år innan hon såldes vidare till Norge. Där ingick hon i de allierades konvojer, och lyckades faktiskt komma undan helskinnad ur kriget. Hennes vidare öden är för mig okänt.

Nu beställde Sveabolaget ännu en Svea Drott, en tankbjässe på 15.310 dödviktston. Denna levererades den 29 september 1938. Det var detta fartyg kapten Erik Manvall lyckades med bedriften att den 15 december 1946 med full fart ränna rakt upp på Pater Noster.

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.