En gammal mäktig bark som byggdes i Gävle 1879 med namnet Superior förliste i södra Kalmarsund 1910. Hon blev segelsliten ute på öppna havet och grundstötte när man sökte nödhamn i Kalmar.
Fakta | |
Typ | Bark |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 510,83 brt 478,56 nrt 800 dwt Under däck: 476,49 |
Mått | 42,22 x 9,42 x 4,30 meter Djup i rum: 5,21 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1879 av P. Bergforss & Son, Gävle |
Beställare | Byggdes för egen räkning |
Sjösatt | 7 juni 1879 |
Levererad | |
Regnr | 1425 |
Signal | HPQT |
Klassad | |
Assurans | Sjöförsäkrings AB Ocean, Göteborg |
Hemma | Oskarshamn |
Ägare | p.r. Oskarshamn, (h.r. Eric Hagström 9/24-delar) |
Befälhavare | Carl Mattsson, Kalmar |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Limhamn – Gävle |
Förlist | 1910-10-01 kl.09 |
Plats | Gåsstens grund vid Degerhamn |
Orsak | Segelsliten, läckage i hård storm. Grundstötning |
Last | Cement, Krita och Soda |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
SUPERIOR byggdes av P. Bergforss & Son i Gävle för egen räkning och där Carl Gustaf Bergforss utsågs till huvudredare men sin ¼ av andelarna.
REDARE | ||||
1879 – 1900 | P. Bergforss & Son | Gävle | h.r. Carl Gustaf Bergforss | 1/4-del |
1900 – 1903 | p.r. Landskrona | Landskrona | h.r. Anders Svensson | 1/40-del |
1903 – 1907 | p.r. Landskrona | Landskrona | h.r. A. P. Andersson | 2/80-del |
1907 – 1910 | p.r. Oskarshamn | Oskarshamn | h.r. Eric Hagström | 9/24-del |
BEFÄLHAVARE | ||
1879 – 1900 | Anders Petter Larsson | Sölvesborg |
1900 – 1906 | N. P. Liljeblad | Landskrona |
1906 – 1907 | Johan Albert Persson | Landskrona |
1907 – 1910 | Carl Mattsson | Kalmar |
FÖRLISNINGEN
SUPERIOR avgick i slutet av september 1910 från Limhamn med rummet fullt av cement, soda och krita för Gävle. När man var kommen i trakten kring Utklippan råkade man ut för hård sydlig storm och hög sjö. Fartyget jobbade hårt och blev både läck och segelslitet så man beslöt söka nödhamn i Kalmar. Vid 9-tiden på morgonen den 1 oktober var det stopp då man gick på grund vid Gåsstens grund vid Degerhamn och fartyget blev vrak. Besättningen däremot klarade sig helskinnad.
Källa:
Brunos Vrakliggare 1880 – 1980 sid 32
Sveriges Skeppslista 1910 sid 244, 245
Båtologen 3-1994 sid 102
Drömmar om seglande skepp sid 102, 103, 138
Skrivet av Göran Nilsson