Otaliga är de förlisningar som skett i farvattnen utanför Västervik och Steif II är bara en i mängden.
Fakta | |
Typ | Motorgaleas |
Material | Järn |
Tonnage | 60 brt 26 nrt |
Mått | 22,01 x 6,00 x 2,53 meter (72,2 x 19,7 x 8,3 fot) |
Maskin | 2x 2T Vestkysten BM (Søndenfjeldske Motorfabrikk & MV, Kristiansand), 2x 15 HK monterad 1917 |
Fart | |
Byggd | 1874 i Rotterdam |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | MPTS |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Kopervik |
Ägare | Knut Knutsen, Kopervik |
Befälhavare | |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Kopervik – Norrköping |
Förlist | 1921-11-06 |
Plats | Utanför Västervik |
Orsak | Grundstötning under drift i NV-lig storm |
Last | Islandssill |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
STREF II första tid vet jag inget om förutom att hon byggdes ”troligen” som galeas i Rotterdam 1874 och kom till Norge 1906. Då finns hon med i rullarna och ägdes av Gustav Rasmussen. Motoriserad blev STREIF II 1917 då Søndenfjeldske Motorfabrikk & MV i Kristiansand monterade en 2-taktsmaskin.
REDARE | |||
1874 – 1906 | Okänd | ||
1906 – 1916 | Gustav Rasmussen | Oddernes/Kristiansand | |
1916 – 1921 | Knut Knutsen | Kopervik | Övertagen |
FÖRLISNINGEN
STREIF II var i början av november 1921 på resa in mot Norrköping med Islandssill i rummet. I Östersjön blåste det en nordvästlig storm och fartyget kom i drift och grundstötte utanför Västervik.