Många fartyg som förliste under krigen försvann spårlöst. Inte ett ord hördes av dem och inga vrakspillror upptäcktes. Även efter 2:a världskriget fortsatte fartyg att förvinna spårlöst. Sten Sture är ett av dessa som dock lämnade vrakspillror kvar på Bornholm.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | |
Tonnage | 1062,42 brt 664,39 nrt 1350 dwt |
Mått | 68,80 x 9,66 x 4,57 meter Djup i rum: 4,12 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1900 i Bergen |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 7013 |
Signal | SEZA |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | |
Ägare | Rederi ab Eruths (konsul S. Eruth) Trelleborg |
Befälhavare | Gösta Rudnert (Lilla Bedinge) |
Besättning | 18 man |
På resa | Gdynia – Helsingborg |
Förlist | 1947-01-26 |
Plats | Utanför Polska kusten |
Orsak | Minsprängning, sänkt av en rysk ubåt |
Last | Koks 987,4 ton i lastrummet och 100 ton på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | SVERRE NERGAARD (Salén Rederi) |
HISTORIK
Sten Sture byggdes 1900 i norska Bergen och lastade 1.350 ton. Hon hade tidigare gått under Salénrederiet och då haft namnet Sverre Nergaard, men tillhörde nu Eruths rederiet i Trelleborg. Sten Sture var en av de lastångare som gick med kol och koks på Gdynia och Sverige. Januari 1947 var en vanlig sådan rutt och man tog ombord 1.084,7 ton koks för Helsingborg.
Normalt var det en resa på två dagar och ankaret lättades söndagen den 26 jan. då kursen sattes norrut mot Sverige. I slutet av januari blev man lite orolig hos rederiet då Sten Sture ej avhörts. Ombord fanns ingen radio, (beställd i juli -46 men inte levererad), och tre flygplan från Karlskrona gick upp för att spana efter ångaren.
Alarmerande fynd på Bornholm
Vid månadsskiftet jan-feb började stränderna på Bornholm fyllas av vrakgods, vilket var alarmerande. Tre räddningskransar flöt iland vid Sandvig, varav två märkta “Sten Sture”. På stranden mellan Allinge och Sandkaas på Bornholms norra kust hittades 7-8 stycken lastluckor i storlek 178x40x6 cm.
Rederiet skickade ner befälhavaren på S/S Nils Sture kapten P.L.Branthle, som under några månader 1946 var kapten ombord på Sten Sture och kände till henne väl. Väl framme på Bornholm kunde han konstatera att dessa lastluckor väl stämde överens med de som fanns ombord på Sten Sture.
Sten Sture hittades 1997
På onsdagkväll den 5 feb. hade inte mindre än 22 stycken lastluckor flytit iland och kapten Branthle kunde bekräfta att de stämde väl överens med de som fanns ombord på Sten Sture. Efter ytterligare en tid fann man även en sönderslagen livbåt och nu var man säker på att fartyget gått under. Med tanke på vindar och strömmar beräknade man att förlisningsplatsen var någonstans ONO om Christiansö.
Först räknade man minsprängning som trolig orsak, men i efterhand har det visat sig att en rysk ubåt var inblandad och kan vara orsak till sänkningen.
1997 hittade Polska dykare vraket av Sten Sture utanför Polska kusten.
BESÄTTNING
per 20 jan. 1947 vid avgång Oxelösund
Befattning | Namn | Hemort | Född |
Kapten | Gösta Rudnert | Malmö | 1907 / Lilla Bedinge |
1:e Styrman | Paul Tryggve Persson | Malmö | 1913 / Simrishamn |
2: Styrman | Carl Gustav Falk | Ängelholm | 1909 / Torekov |
1:e Maskinist | S. Cronqvist | Malmö | 1876 / Malmö |
2:e Maskinist | Ernst H. Hansson | Trelleborg | 1907 / Trelleborg |
Steward | Manfred Jönsson | Fagervik / Timrå | 1906 / Solberga |
Kock | Johan Alrik Bodén | Väja / Gudmundrå | 1923 / Alnö |
Donkeyman | Erik Karlsson | Huskvarna | 1892 |
Matros | Carl Algot Svensson | Halmstad | 1897 / Halmstad |
Matros | Carl B. A. Gustavsson | Holmby | 1918 / Eslöv |
Lättmatros | Reimurt Mänd | Mölndal | 1924 / Karnse, Estland |
Jungman | Kjell Persson | Trelleborg | 1931 / Trelleborg |
Eldare | Valentin Roots | Hammarbyhöjden | 1928 / Hungerburg, Estland |
Eldare | Börje Ingmar Karlsson | Djursholm | 1920 / Kuski, Södermanland |
Eldare | Nils Albert Isgren | Trelleborg | 1910 / Skurup |
Maskinelev | Folke E. Andersson | Lidköping | 1928 / Bolum, Skaraborg |
Lämpare | Sven Axel Axelsson | Vikersvik, Värmland | 1922 / Segerstad, Värmland |
Mässpojke | Dege Gerhard Rönngård | Jakobstad / Finland | 1929 / Finland |
Skrivet av Göran Nilsson