Finngrundet utanför Gävle har alltid varit ett gissel för sjöfarten och idag är det en “vrakkyrkogård” av klass. Tonvis med järn, stål och otaliga trärester ligger därute som ett minne över dåtidens sjöfart. Stanley är bara ett av de fartyg som slutat sina dagar därute.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 1 023 brt |
Mått | 70,12 x 9,18 x 5,06 meter |
Maskin | Compoundångmaskin på 99 hkr |
Fart | |
Byggd | 1871 hos Denton Gray & Co. West Hartlepool (byggnr 113) |
Beställare | |
Sjösatt | 3 juni 1871 |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | West Hartlepool |
Ägare | George Pyman & Co. |
Befälhavare | |
Besättning | Alla räddades och förd till Hudiksvall |
På resa | Skellefteå-London |
Förlist | 1895-10-24 (alt.26) |
Plats | Västra Finngrundet |
Orsak | Strandning i full sydvästlig storm, blev vrak |
Last | Trävaror |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
I mitten av oktober 1895 avgick STANLEY från Skellefteå med trä i lasten för London. Bottenhavet var inte nådigt vid den tiden och det rasade en sydvästlig storm och kommen till Västra Finngrundet utanför Gävle gick man på grund under natten den 24 oktober (vissa källor säger 26). Besättningen räddades lyckligtvis och fördes till Hudiksvall.
Som brukligt vid den här typen av förlisningar blir bärgningsbolagen inblandade och i detta fall var det Neptunbolaget som upprättade ett kontrakt och utförde en inventariebärgning på platsen. STANLEY blev sedan totalt vrak och idag finns nog bara järnrester kvar utspridda runt grundet.
Skrivet av Göran Nilsson