En förlisning av nyare datum (1967) är det danska fiskefartyget Sørup som lade sig på 80 meters djup strax syd om Kopparstenarna.
Besättningen gick i båten och räddades av helikopter.
Fakta | |
Typ | Fiskefartyg |
Material | Ek / Bok / Furu |
Tonnage | 34 brt 11 nrt |
Mått | 15,67 x 5,06 x 2,23 meter (Danm. SL-1966 51,4 x 16,6 x 7,3 fot) |
Maskin | 111 hk |
Fart | |
Byggd | 1938 av S. I. Kjeldsen, Esbjerg |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | J 1570 |
Signal | OYUQ |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Nordby F |
Ägare | R. G. Hansen, Nordby F |
Befälhavare | |
Besättning | 4 man, i båten och räddad av helikopter |
På resa | Slite via Fiskepl. O Gotska Sandön – Fiskepl. V Kopparstenarna |
Förlist | 1967-03-04 |
Plats | Sydsidan av Kopparstenarna |
Orsak | Läckage och sjönk kl.12,30 |
Last | Diverse redskap |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
SØRUP byggdes 1938 av S. I. Kjeldsen, Esbjerg och jag vet inget om hennes tidiga år men i 1966 års Danmarks Skibsliste är hon inregistrerad som ett segelfartyg med hjälpmotor (fiskefartyg) och redades av R. G. Hansen, Nordby F.
FÖRLISNINGEN
I början av mars 1967 låg det danska fiskefartyget SØRUP i Slite och gjorde sig redo för att ge sig av ut och fiska. Man gick i en jämn till frisk västlig bris mot en plats cirka 20-25 sjömil ost om Gotska Sandön. Väl där beslöt man att ta sig närmare svenska kusten och en annan fiskeplats väster om linjen Gotska Sandön – Kopparstenarna. Bästemannen tog vakten och fick order följa Deccalinjen violett 6400.
Vid 08,30-tiden den 4 mars fick man i diset grundkänning på sydsidan av Kopparstenarna och gick läck så via radion begärde man assistans. Under tiden försökte man hålla fartyget läns men efter 1 timme gled SØRUP av grundet och vattnet steg oavbrutet. Klockan 12,00 då vattnet stigit till skandäck gick besättningen om 4 man i räddningsflotten och en halv timme därefter gick fartyget till botten på cirka 80 meters djup.
Helikoptern kom vid 13-tiden och bärgade besättningen och inget fanns ju att göra än att sätta av in mot fastlandet. En sjöförklaring och sjöförhör hölls i Esbjerg den 11 mars där det framgick att förlisningen berodde på att kursen blev satt för nära grunden med hänsyn till det disiga vädret.
Skrivet av Göran Nilsson