Arholma och dess grynnor har skördat många vrak genom åren och Sophia är bara en av alla dessa som slutat sina dagar på sjöbotten utanför Arholma
Fakta | |
Typ | Galeas |
Material | Furu på kravell |
Tonnage | 59 5/10 Svåra läster (byggd: 35 17/20 Svåra läster) |
Mått | 22,41 x 7,55 x 2,83 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1805 i Hvidsby (Vätö socken) av skepparen Olof Persson, Hvidsby |
Beställare | För egen räkning |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Söderhamn |
Ägare | p.r. Olof Hellström |
Befälhavare | |
Besättning | |
På resa | Lissabon – Söderhamn |
Förlist | 1819-11-04 |
Plats | Utanför Arholma |
Orsak | Strandning under natten mot den 4:e |
Last | Salt |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Sophia byggdes av skepparen Olof Persson i Hvidsby, (Vätö) för egen räkning och seglade henne till 1812. Sophia mätte vid byggandet 35 17/20 svåra läster. Den 7 juli 1812 köptes hon av ett partrederi i Söderhamn som bestod av firma Catharina Högberg & Co, (Anders Altberg) och handelsmannen Olof Hellström. Dessa två parter ägde ½ var och satsat kapital var 1 000 riksdaler blanco.
1815 blev Sophia förbyggd i Söderhamn av skeppsbyggmästare Petter Åberger och mättes om, nu till 59 5/10 svåra läster. Firma Catharina Högberg & Co upphörde den 16 maj 1816 och partrederiet fick ombildas. Den slutgiltiga konstellationen blev att Olof Hellström ägde1/2 och handelsmannen Anders Altberg 1/3 samt änkefrun Catharina Högberg 1/6.
FÖRLISNINGEN
Sophia strandade utanför Arholma natten mot den 4 november 1819. Hon var då på resa från Lissabon med salt hem till Söderhamn.
Skrivet av Göran Nilsson