Besättningen ombord på Sonja lyckades med möda undkomma bombplanen när man låg i hamn och ville gå till sjöss för att slippa dessa. Så fort man fick chansen kastade man loss, men han inte långt innan en hon gick på en mina och försvann.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 827,88 brt 1 291,99 nrt 2 850 dwt Under däck: 1 571,41 |
Mått | 84,63 x 12,26 x 5,26 meter Djup i rum: 5,24 m |
Maskin | Trippelångmaskin om 725 IHK, Bergsunds MV Ab, Stockholm |
Fart | |
Byggd | 1920-23 av Ab Waxholmsvarfvet, Vaxholm å Helsingborgs varfs Ab (byggnr 44) |
Beställare | Ab Nordiska Lloyd, Sundsvall |
Sjösatt | 1920 |
Levererad | Mars 1923 |
Regnr | 6961 |
Signal | KFBM / SMWA |
Klassad | Lloyd´s Register |
Assurans | |
Hemma | Helsingborg |
Ägare | AB Transmarin, Helsingborg, (Sven Redig) |
Befälhavare | Frans Lage Gustafsson, Jonstorp |
Besättning | 11 pers av 22 omkom |
På resa | Thamshavn, Troidhem – Helsingborg |
Förlist | 1940-06-10 |
Plats | 3/4 nm NV om Botnane i Tröysjöen SO om Fiskholmen i närheten av Flora, Norge |
Orsak | Minsprängd |
Last | 2 740 ton Svavelkis i rummet / Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Sonja beställdes av Ab Nordiska Lloyd vid Ab Waxholmsvarfvet i Vaxholm som började bygga lastångaren. Hon sjösattes 1920 innan både varvet och även ägaren gick i konkurs så skrovet såldes vidare till Helsingborgs Varf som sålde henne vidare till Ab Transmarin. Så denna lastångare kom att byggas på två varv under och ta 3 år innan hon gick till sjöss.
FÖRLISNINGEN
Efter det att Sonja tagit in sin last i Thamshavn låg hon den 25 april och bunkrade i Trondheim. Både Sonja och rederikollegen Inger hölls kvar av de tyska myndigheterna när staden och hamnen utsattes för fientligt bombflyg. Sonja fick en träff på akterdäck och en för om skorsten som orsakade en del skada. Efter det planen försvunnit gick besättningen i livbåtarna och tog sig iland. Efter fem minuter kom ett av bombplanen tillbaks och fällde mer bomber dock bara nära att träffa Sonja.
Besättningen vägrade att vara kvar ombord och logi ordnades inne i stan tills det lugnat ner sig och man kunde gå till sjöss igen i början av juni 1940. Sonja och Inger, som varit med sedan Trondheim, kom bara en bit söderut innan Sonja vid 2-tiden minsprängdes och 11 man av besättningen fick sätta livet till samt den norska kustlotsen Birger Johnsen. Det hela utspelades i farleden Sydost om Fiskholmen i närheten av Florö.
Inger lyckades ta ombord de överlevande samt en av de omkomna (matros Pettersson) och gick in till Florö där man begravde honom.
OMKOMNA | |||
Kapten | Frans Lage | Gustafsson | Jonstorp |
Övermaskinist | Harald | Nordtömme | Norge |
Andre maskinist | Reidar | Heiby | Norge |
Timmerman | Oscar | Björk-Sjöholm | Helsingborg |
Matros | Karl August | Pettersson | Luleå |
Jungman | Johannes | Myhr | Norge |
Eldare | Carl | Rein | Norge |
Smörjare | Nils Gunnar | Jönsson | Södra Åkarp (Malmöhus län) |
Kock | Gustav Edvin | Eliasson | Ödsmål |
Uppassare | Öystein | Holan | Norge |
Uppassare | Per | Kringstad | Norge |
* Kustlots | Birger | Johnsen | Norge |
* Ej besättningsman |
BEFÄLHAVARE |
G. P. Nilsson |
Th. Nilsson |
E. Kristiansson |
H. J. Bengtsson |
Frans Lage Gustafsson |
Skrivet av Göran Nilsson