Förlisningar jag brukar skriva om är ju på platser som man mer eller mindre vet om oavsett om vraken hittats eller ej. Men det finns otaliga fartyg som gått under med man och allt utan att man vet ett dugg om platsen förutom att den skett under färdrutten.
Fakta | |
Typ | Skonertbrigg |
Material | Ek |
Tonnage | 144 brt 135 nrt |
Mått | 27,1 x 6,4 x 3,0 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1871 av Sonnich Jessen Sonnicheni Sønderho (DK) |
Beställare | H.H. Pedersen, yngre |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | |
Hemma | Sønderho, Fanø (DK) |
Ägare | Hans Hansen-Pedersen 41 år |
Befälhavare | Hans Hansen-Pedersen 41 år |
Besättning | Alla omkom |
På resa | Stockholm – Frankrike |
Förlist | 1880-10-21 |
Plats | Östersjön vid Svenska kusten (högst sannolikt) |
Orsak | Okänd, försvann med man och allt i ostlig orkanartad storm |
Last | Trä |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
Den 21 oktober 1880 lämnade SØNDERHO Stockholm för att segla söderut genom Östersjön och vidare ner mot Frankrike, en hyfsad långseglats på den tiden. Vädret var sämsta tänkbara med en ostlig orkanartad storm. Vad som hände och hur långt hon kom vet ingen eftersom hon försvann med man och allt.
Dock är det högst sannolikt att hon finns på Östersjöns botten eftersom det inte finns någon notering att hon ska ha passerat Öresund. Vidare var brukligt på liknade långseglatser att stanna till i hemmavatten, i detta fall danska Fanø, med nära och kära innan man for vidare och det gjorde inte SØNDERHO.
Skrivet av Göran Nilsson