En riktig bjässe till fartyg gick till botten utanför Ålesund en novembernatt 1915. Nästan 122 meters längd gjorde att norrmännen trodde det var två fartyg med var sin ankarlanterna och försöka gå mellan dessa.
Fakta | |
Typ | Lastångare (Turrett) |
Material | Stål |
Tonnage | 4 317,89 brt 3 279,44 nrt 7 530 dwt Under däck: 3 612,18 |
Mått | 121,85 x 15,25 x 7,30 meter Djup i rum: 7,66 m |
Maskin | Trippelångmaskin på 329 NHK, 1900 IHK tillverkad av varvet |
Fart | 16 Knop |
Byggd | 1899 på varvet Doxfords & Son, Sunderland |
Beställare | W.H. Müller & Co, Holland |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 4549 |
Signal | JPSM |
Klassad | Franska Veritas |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Rederiaktiebolaget Luleå-Ofoten (köpt 1905) |
Befälhavare | E. E. Odhner |
Besättning | 4 omkom när babords livbåt kantrade |
På resa | 1915-11-09 kl.03.45 |
Förlist | Ankarplatsen vid Haugsholmens fyr, Ålesund |
Plats | Narvik – Rotterdam, låg för ankar |
Orsak | Påseglad av norska s/s Freikoll, Kristiansund, sjönk på 4 min |
Last | 6 848,7 ton Järnmalm i rummet / Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
Hur själva förlisningen gick till framgår i tidningsartikeln här:
Skrivet av Göran Nilsson