fbpx

SIMON

Utanför Galtabäck, strax syd om Varberg förliste 1961 ett 103 år gammalt besynnerligt fartyg. Byggs som ångare sedan vändes hela skrovet när hon blev seglare innen hon förliste som motorfartyg.

Fakta
TypMotorfartyg
MaterialEk / Furu på kravel
Tonnage120 brt 88 nrt   220 dwt
Mått 24,37 x 6,74 x 3,30 meter     
Djup i rum: 2,80 m
Maskin130HK (motorn bärgad)
Fart
Byggd1858 vid Sjötorp Varv
BeställareUngewiter & Co, Göteborg
Sjösatt
Levererad
Regnr358
SignalSJUD
Klassad
Assurans Sjöförsäkrings AB Gauthiod
HemmaMariestad
Ägarep.r. Gunnar Carr (1943-03-12)
BefälhavareHerbert ”Krestin” Nilsson
Besättning3 man, ingen omkom
På resaFaxe Ladeplats – Hammars glasbruk (Vätten)
Förlist1961-03-29
PlatsNorra Bergsrevet Sydväst om Galtabäck
OrsakStrandning och blev vrak som senare sprängdes
Last160 ton Kalkmjöl i rummet / Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
ExnamnCASPER EHRENBORG  (1858-1887)

HISTORIK
SIMON byggdes i Sjötorp redan 1858 fast det i skeppslistorna står 1887 och varför ska jag här berätta. Det var Göteborgsfirman Ungewiter & Co som beställde ett ångfartyg från Sjötorps Varv. Det byggdes ett fartyg vid namn CASPER EHRENBORG och mätte 21 nyläster samt en maskin om 30 hk. 1870 blev det en reparation, drivning och samtidigt blev hon isförhydrad. Hon fördes för övrigt vid den här tiden av J.R. Pettersson. 

1887 kom så Statsinspektören Carl Olof Carlsson, Otterbäcken att ta över henne, men han ville ha en ren segelskuta och det föll på Sixten Groth i Sjötorp och bygga om henne. Ja hon blev så till den milda grad ombyggd av man helt sonika vände!!! på fartyget. Det som tidigare varit för blev nu akter och maskin revs ut och hon riggades som en galeas och fick namnet SIMON. 

Ny hemort blir 1904 Kristinehamn och motorseglare blir SIMON 1920 då en råoljemaskin om 45 hk sätta in. Till Mariestad kommer SIMON 1929 då partrederi C.O. Ohde köper henne. Större maskin får hon 1935 då en 55 hk monteras och den får sitta under huven í drygt 20 år innan den byts mot en 2 cylindrig Alpha Diesel. Samma år (1961) som hon förliste blev SIMON omregistrerad till ett motorfartyg.

REDARE    
1858 – 1887 Ungewiter & Co Göteborg CASPER EHRENBORG 
1887 – 1904 C. O. Carlsson Otterbäcken SIMON 
1904 – 1929 C. O. CarlssonKristinehamnSIMON 
1929 – 1947 p.r. C. O. Ohde Mariestad SIMON 
1947 – 1961 p.r. Gunnar Carr Mariestad SIMON

FÖRLISNINGEN
De två unga killar som var ombord förutom skepparen hade bara fått en navigeringsinstruktion: Följ ljusen från skutan framför, när dom tappade den ur sikte visste dom inte vart dom skulle ta vägen med SIMON. 

Så småningom hamnade de på det ökända Bergsrevet sydväst om Galtabäck. Chockade gick de i en livflotte, kom så småningom i land vid Björkäng söder om Galtabäck, tog sig upp till E6 och liftade hemåt. Det här visste ingen annan om, och så gick larmet: En man ombord på grundstött skuta, och två man saknas.

Dramatiken var inte slut med det, vid den här tiden fanns sjöräddningsstation i Galtabäck, och det borde ha blivit en snabb räddningsinsats. Men man lyckades först inte få igång räddningsbåtens motor. Så småningom lyckades tillkallade bilmekaniker från närbelägna Åhs smedja starta motorn, reparatören följde även med ut på räddningsinsatsen, men utanför hamnen havererade motorn och man tvingades ge upp försöket.

Under nattens hårda väder bröts SIMON sönder, på morgonen återstod bara akterskeppet med styrhytten, varifrån skepparen räddades med helikopter. Det tog ett tag innan man fick reda på vad som hänt de båda pojkarna, och spaningarna kunde avblåsas.

SIMON förliste i det rödmarkerade området

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.