Trots alla hjälpmedel som radar, GPS, ekolod, bättre sjökort mm står vi oss slätt mot naturens makter. Isen kraft kan förgöra och smula sönder ett skrov än idag. Det spelar ingen roll hur vi bygger fartyg, enda chansen är att undvika gå i närkamp med övermäktigt motstånd.
Fakta | |
Typ | Lastfartyg |
Material | |
Tonnage | 328 brt, 430 dwt |
Mått | 43,28 x 7,06 x 7,74 meter |
Maskin | 340 hk |
Fart | |
Byggd | 1921 av Ferguson Bros. Ltd i Glasgow |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 9004 |
Signal | SHMG |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Skillinge |
Ägare | p.r. Johan Hjalmar Thorsson |
Befälhavare | Axel Manfred Andersson, Skillinge |
Besättning | 6 man |
På resa | Söderhamn – Stocka |
Förlist | 1959-01-17 Enligt fornsök 1959-01-20 |
Plats | |
Orsak | Grundstötte utanför Bålsöfyr. Bröts sönder sv isen. |
Last | ingen |
POS | ung pos N 61° 43′ 60 x O17° 33′ 60 N 6845886, E 635212 |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | NUTHATCH (1921-1936), RYVARDEN (1936-1957) |
RAÄ-nr | L1948:1882 |
HISTORIK
M/S Silvana byggdes 1921 Ferguson Bros. Ltd i Glasgow som en ångtrålare. Hon var således en ganska gammal skuta, men fick under hösten 1958 en ny motor på 340 hkr. för 300.000 kr. Hon mönstrade sex mans besättning och kapten Axel Manfred Andersson var inne på sitt andra år som befälhavare. Även hans pappa Arthur var ombord på den här resan, nu som ersättare för styrmannen.
Januari 1959 var Silvana på resa utmed Norrlandskusten och lossade sin last av cement i Stugsund utanför Söderhamn. Därifrån kastade hon loss vid 16-tiden onsdagen den 16 januari och blev assisterad ut på öppet vatten av isbrytaren ”Garpen”. Ombord fanns även kronolotsen Bror Erik Ellfors (Söderhamn) som bara tänkt hjälpa henne ut på djupt vatten. Men när man kommit till ”Otterhällan” och Garpen återvänd, bestämdes att lotsen skulle följa med på resan.
Drivisen forcerades
Kursen sattes norrut mor Stocka för att där som sista fartyg för säsongen ta in 400 ton massa för Danmark. Hällgrund passerades 21.40 med lite nyis som inte gav några problem. Väl kommen upp mot Hudiksvall och vattnen mellan Agö och Hornslandet gick man igenom ett bälte med drivis som även den forcerades.
Klockan 01.10 var man tvärs Bålsö och gick då upp i 340 graders kurs in mot Stocka. Då upptäcktes ytterligare ett isbälte som man räknade med låg stilla. Nordvästlig vind 2-3 m/sek var inga problem. Bakom isbältet såg man fritt vatten och även ljusen från Stocka så man försökte forcera isen. Tio minuter efter man passerat fyren satt man fast och Silvana hade mött sin överman.
Kölen gick till botten
Vinden började nu svänga om mer mot ost och öka i styrka. Isbältet började röra på sig och Silvana följde med. Efter en snabb beräkning antogs att man skulle driva iland vid Bålsö fyr. Det såg ut att stämma men ett par hundra meter ifrån när man var 35 meter från land, törnade man emot och stod still. Skrapat i botten hade man gjort redan tidigare och bland annat tappat kölen som gick till botten en bit ut, rodret likaså
Under hela tiden sedan man fastnade hade man kontakt med Härnösands Radio, som i sin tur larmade. Hamninspektören i Iggesund Erik Fläckman som väcktes vid 04-tiden och redan en timme därefter gav sig bogserbåten ”Iggesund I” ut till platsen. Statsisbrytaren ”Thule” fanns i vattnen utanför Söderhamn och gav sig av norrut med en beräknad tid på 3 timmar. Från Stocka gav sig livräddningskryssaren ”Emanuel Högberg” och bogserbåten ”Strömsbruk” ut mot haveristen De två sistnämnda fick återvända då man inte kunde ta sig genom isen.
Hoppade mellan de stora isflaken
Först framme var Iggesund I som avvaktade i kanten av isbältet. Thule anlöpte men kunde inte gå in på grund av det ringa djupet, ej heller kunde man via en lång bogservajer dra henne genom isen, ty isen var alltför packad. När allt hopp var ute blev man tvungen att överge Silvana för att ta sig till räddningen som i det här fallet var Iggesund I, vilket inte var det lättaste.
Leif Månsson berättar:
–”Det var en rätt besvärande vandring fram till Iggesund I, då isbarriärer på 3-4 meter tornade upp sig i vår väg och vi måste hoppa mellan de stora isflaken innan vi kom fram till bogserbåten”.
När alla var i säkerhet avgick Iggesund I, assisterad av Thule, mot “Myra” strax utanför Hölik, där man satte iland besättningen. Dagen efter var man ut till vraket som då var sönderbrutet mellan 1:a och 2:a luckan, så vattnet gick rakt igenom skrovet. Fartyget blev alltmer översköljt och snart var det en isklump av alltihop. Viss plundring av framför allt husgeråd skedde den första veckan. Viss skrotbärgning skedde under den närmaste tiden, men än idag finns rester kvar, på ungefärlig position N 61° 43′ 60 x O17° 33′ 60.
Sjöförklaring
Sjöförklaringen hölls i Hudiksvalls tingshus torsdagen den 29 jan. med tingssekreterare Carl Ivar Skarstedt som ordförande. Som sakkunnig kallades hamnkapten Henry Engholm och f.d. hamnkapten Daniel Ekenstedt. Hörda blev kapten. styrman kocken, kronolotsen, skepparen på Iggesund I (Alfred Sundman), hamnkapten i Söderhamn och skeppsmäklaren i Stocka. Det framkom inget utöver det jag skrivit om så vi lämnar sjöförklaringen.
BESÄTTNING
Kapten | Axel Manfred Andersson | Skillinge |
Styrman | Arthur Andersson | Skillinge |
? | Börje Madsen | Danmark |
? | Kjell-Arne Smiebjer | Danmark |
Kock | Odo W. Podoll | Hamburg |
? | Leif Månsson | Kristianstad |
Skrivet av Göran Nilsson
DIVESITE | |
Båt/Land | Båt krävs för att ta sig till Bålsön |
Djup | |
Dykplatsbeskrivning | |
Vad vill man veta mer? | |
| |
| |
| |
| |
| |
Plats för uv bilder