Man säger att farvattnet mellan Åland och Sverige är riskfyllt att färdas i, men vad ska man då inte säga om vattnen på andra sidan Åland där grunden ligger på “hoppavstånd” från varandra. Severonia slutade sina dagar på ett av dessa.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 730 brt 1 211 nrt 2 600 dwt |
Mått | 80,36 x 11,35 x 5,60 meter Djup i rum: 5,64 m |
Maskin | 3-cyl Trippelångmaskin på 800 IHK, Dunsmuir & Jackson, Glasgow |
Fart | |
Byggd | 1896 av Napier & Sons Ltd, Glasgow (byggnr 448) |
Beställare | Glasgow Shipowner´s Co Ltd (Glen & Co), Glasgow |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 5257 (SWE regnr) |
Signal | JSLN (SWE signal) |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Ösel, Estland |
Ägare | Skeppsredare Nikolai Lopato, Kuressaare, Ösel |
Befälhavare | |
Besättning | |
På resa | Gdynia – Åbo |
Förlist | 1939-01-11 |
Plats | Mastbådan Ca. 20 sjömil Ost om Finska Utö |
Orsak | Grundstötning och vattenfylldes, bröts itu 19 januari och blev vrak |
Last | Kol |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | St. Vincent – SEVERIN |
HISTORIK
REDARE | |||
1896 – 1911 11 okt. | Glasgow Shipowner´s Co Ltd (Glen & Co) | Glasgow | St Vincent |
1911 – 1918 juni | Rederi Ab Gottfrid | Malmö | Severin |
1918 – 1920 jan | Gustaf Erstad, Björknäs (köpte rederiet) | Malmö | Severin |
1920 – 1924 jan. | Gustaf Erstad, Björknäs (byte av hemort) | Långsele | Severin |
1924 – 1938 mars. | P.r. Paul Hagelqvist (köpte rederiet) | Stockholm | Severin |
1938 – 1939 | Nikolai Lopato, Kuressaare | Ösel, Estland | Severonia |
FÖRLISNINGEN
Severonia var i början av januari 1939 på norrgående genom Östersjön, på resa från Gdynia till Åbo med kol i lasten. När man den 11 jan. var cirka 20 sjömil ost om finska Utö fick man grundkänning vid Mastbådan och satt fast. Veckan efter blev kritisk för fartyget och den 19 jan. bröts hon itu i två delar strax akter om skorsten. Hon blev totalt vrak på platsen.
Skrivet av Göran Nilsson