fbpx

SELMA

Skåne kryllar av vrak, bara om man tittar på utmärkta i sjökorten och lägg därtill alla andra mer okända förlisningar. Selmas förlisning 1944 utanför Simrishamn hör man sällan talas om, måhända för att det skedde mitt under brinnande krig.

Fakta
TypMotorskonert, 3-mastad
MaterialEk / Furu
Tonnage81,49 brt   66,44 nrt   145 dwt
Mått24,54 x 6,50 x 3,0 meter     
Djup i rum: 2,39 m
Maskin40 Hk mont. 1926
Fart
Byggd1914 av Carl Johansson i Pukavik
BeställareSkepparen Henrik Johan Thorsson, Skillinge
Sjösatt
Levererad
Regnr5622
SignalSJTE
Klassad
Assurans
HemmaVen
Ägarep.r. Erik Palmer Nilsson
BefälhavareErik Palmer Nilsson
Besättning1 person omkom (Bästemannen Harry Ottosson, Ven)
På resaLybeck – Karlshamn
Förlist 1944-07-10/11
PlatsSimrishamn i SV ½ V ca. 5′
OrsakKollision med DEMA, Sölvesborg. Sjönk inom 5 min
Last145 ton Salt i rummet/Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
Så mycket historik om SELMA finns inte att förtälja mer än att hon byggdes 1914 i Pukavik för Henrik Johan Thorsson i Skillinge som ägde henne till oktober 1917 då hon såldes för 60,000 kr till Ven och p.r. grosshandlare Einar Persson. Skepparen ombord Erik Palmer Nilsson tog i mars 1924 över som huvudredare och var så fram till förlisningen. SELMA kom att repareras 1923 och maskin fick hon 1924 då en 40 hk monterades in. 1938 var det dags för skrovet att drivas innan så den ödesdigra seglatsen 1944 som äntrade hennes dagar.

REDARE  
1914 – 1917 Henrik Johan ThorssonSkillinge
1917 – 1924 p.r. Einar PerssonVen
1924 – 1944 p.r. Erik Palmer NilssonVen
BEFÄLHAVARE  
1914 – 1917 Henrik Johan Thorsson Skillinge 
1917 – 1944 Erik Palmer Nilsson Ven 

FÖRLISNINGEN
Mitt i sommaren 1944 var SELMA på resa från Lübeck till Karlskrona med 145 ton salt i rummet. Vid midnatt mellan den 10/11 juli-44 var man kommen till farvattnen utanför Simrishamn och gick endast med segel. Bästemannen Harry Ottosson hade vakten och rätt som det var kolliderade man med motorseglaren DEMA hemmahörande i Sölvesborg.

SELMA gick svårt läck och besättningen tog sig över till DEMA , förutom bästemannen Harry som rusade akteröver, förmodligen för om möjligt rädda något personligt. Läckaget var så kraftigt att SELMA sjönk inom 5 minuter och bästeman Harry blev kvar och följde med skutan till botten. Befälhavaren på DEMA var vid kollisionen i maskinrummet men hävdade kraftfullt att SELMA fört svag om ens någon lanterna och att man från DEMA omöjligt kunnat se SELMA . Det fick till följd att endast halva assuransen betalades ut.

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.