Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 1 326 brt 833 nrt 2 840 dwt |
Mått | 72,88 x 10,12 x 4,42/5,33 meter (239,1 x 33,2 x 14,5/17,5 fot) |
Maskin | 2-cyl compound om 560 IHK tillverkad av J.W. & F.Wilson |
Fart | |
Byggd | 1887 J. Blumer & Co. Vid North Dock, Sunderland (byggnr 86) |
Beställare | J. Blumer & Co. Sunderland |
Sjösatt | 1887-10-29 |
Levererad | |
Regnr | 90350 (som engelskt) |
Signal | NHSM |
Klassad | Engelska Lloyd |
Assurans | Den kjöbenh. Sö-Ass.Förening (168.000 dkr) |
Hemma | Köpenhamn |
Ägare | Damskibs-Selskbet Union (P.L. Fisker) |
Befälhavare | H. A. Nielsen |
Besättning | 18 man, ingen omkom |
På resa | Riga – Ghent Avgick 20:e |
Förlist | 1897-11-23 |
Plats | Utanför Kåseberga |
Orsak | Grundstötning i VNV storm och hög sjö |
Last | 550 std. Trälast |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | AURICULA (1887-1896) |
HISTORIK
REDARE: | |||
1887 – 1889 | J. Blumer & Co | Sunderland | AURICULA |
1889 – 1896 | .F. Marshall | Sunderland | AURICULA |
1896 – 1897 | Damskibs-Selskbet Union | Köpenhamn | SCOTIA |
FÖRLISNINGEN
Förlisningen av Scotia har många ansikten och beskrivs bäst i sjöförhören 1, 7 och 15 december 1897 och här nere kommer ett sammandrag