Ett av Stockholms populäraste vrak är M/S Sappemeer. Relativt nytt och bra sikt bidrar till detta.
Hon förliste 1969 i bra väder trots radar och annan utrustning.
Fakta | |
Typ | Coaster |
Material | Stål |
Tonnage | 491 brt 244 nrt 685 dwt |
Mått | 51,19 x 8,44 x 3,35 meter Djup i rum: 3,12 m |
Maskin | 6-cyl Klöckner-Humboldt-Deutz (320×450 mm) om 500 bhp |
Fart | |
Byggd | 1961 Gebr. Niestern Schpsw., Daelfzijl, Holland (byggnr 257) |
Beställare | |
Sjösatt | 16 mars 1961 |
Levererad | 5 april 1961 |
Regnr | 10593 (Lloydsnr 5313828) |
Signal | SMKN |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Skärhamn |
Ägare | Sören Mauritz Arnold Nilsson |
Befälhavare | Sören Nilsson |
Besättning | 8 man, ingen omkom |
På resa | Storugns (Gotland) – Iggesund |
Förlist | 1969-11-07 |
Plats | Biskopsö Rödkläpparna ca 1 nm i 160 gr från Båken |
Orsak | Grundstötning |
Last | 649 ton Kalksten i rummet / Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
Hon var en flitig resenär mellan Gotland och Norrland med kalk i lasten. Så också denna ödestigra novemberdag 1969 då hennes resa tog slut ute i Stockholms skärgård. Hon hade varit och lastat 649 ton kalksten i Storugns (Gotland) och satte den 7:e nov klockan 14.30 nordlig kurs. Vinden var som en vanlig blåsig höstdag med SSV och 15 m/sek och bra sikt.Kursen sattes 005 grader mot Revenge grundet och efter avräkning med missvisning, deviation och avdrift blev det 000, alltså rak nordlig kurs. Automatstyrningen kopplades på och allt flöt på lungt. Vid 16-tiden siktades Gotska Sandöns fyr och vakten övertogs av överstyrman. Klockan 17 togs en bäring på Gotska Sandöns fyr som uppgick till 040 grader och 18.15 togs ytterligare en bäring. Med dessa som utgångspunkt samt fartygets fart bedömnde styrmannen att man var i sin tänkta kurslinje.
Färden fortsatte och klockan 20.00 övertogs vakten av kapten S. Nilsson som placerade en utkik på bryggan. Sikten var fortfarande bra om inte ännu bättre än vid avgång. Vid 21-tiden på kvällen kom man in mot Stockholm skärgård och Huvudskärs fyr siktades om babord. Då inga andra fyrar siktades och man trodde kursen var riktig fortsattes färden med full fart framåt.
Med full fart på grundet
Klockan 22.30 small det till rejält och delar av inredningen for i golvet. Man satt hårt på och kapten insåg att om man går på med full fart måste skadorna bli stora. Överstyrman B.A. Nilsson tog med sig matros Peter Monie fram till backen där tankarna pejlades och man konstaterade att man var rejält läck. Länspumparna startades och man skickade upp nödraketer och lade ut livbåten samt två livräddningsflottar.
Efter kontakt med Stockholms Radio larmades sjöräddningen som skickade en helikopter. Efter cirka 20 minuter började Sappemeer få slagsida åt styrbord som ökade hela tiden. Man visste att man måste lämna fartyget ganska snart. Klockan 22.30 alltså en timme efter förlisningen kom så helikoptern och började hissa upp besättningen. Det var i sista stunden för Sappemeer hade nu ungefär 40 graders slagsida.
Sappemeer sjönk under natten
Helikoptern gick in mot Stockholm och landade på Bromma vid midnatt där besättningen togs omhand. Dagen efter gav sig kapten och överstyrman Nilsson ut till haveriplatsen men kunde bara konstatera att fartyget under natten gått till botten vid Rödkobbs Fallena NO Huvudskär och vilar där på 28 meters djup än idag till glädje för många dykare.
Skrivet av Göran Nilsson