Det är inte alltför vanligt att “nya” fartyg sjunker på behagligt dykdjup och inom räckhåll för oss dykare. Sandön är undantaget där hon vilar på 17 meters djup. Visserligen med botten upp men ändock.
Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 499 brt 303 nrt 1 265 dwt |
Mått | 58,48 x 9,79 x 4,25 meter Djup i rum: 5,59 m |
Maskin | Diesel 998 Hk |
Fart | |
Byggd | 1959 av Gravdals Skipsbyggeri, Sunde (byggnr 347) |
Beställare | Skips A/S Rinto (E.H. Kongshavn) Haugesund |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 10579 |
Signal | SFZI |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | Försäkrings AB Skandia |
Hemma | Skärhamn |
Ägare | p.r. Patrik Pettersson |
Befälhavare | |
Besättning | 8 man, alla räddades |
På resa | Helsingborg – Vasa |
Förlist | 1975-01-04 |
Plats | 7,5′ Ost om Kullagrundets boj. SV Kåsebärga |
Orsak | Kantrade efter brand i maskinrummet |
Last | 1 000 ton Kalciumfosfat och 150 ton Dicalsiumfosfat i rummet |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | Rinto (1959-1965) |
HISTORIK
Sandön byggdes 1959 i Sunde för Skips A/S Rinto i Haugesund som nybygge 347 med tonnaget 499 brt, 313 nrt och 1.000 dwt och måtten 51.48 x 9.79 x 4.11 meter Djup i rum: 3.31 m. Kom till Sverige i februari 1965 då Folke Patriksson, Sven Karlsson, Göte Axelsson köpte henne och Folke lät sin pappa Patrik bli huvudredare. Redan efter 2 år i deras ägo var hon i blåsväder, ja inte bokstavligen utan snarare en brand ombord.
Det var när hon utanför Terschelling den 24 augusti 1967 med lera i rummet på resa mellan Teignmouth – Gävle fick brand ombord. Besättningen räddades och man lyckades även bogsera in skrovet till Harlingen där hon reparerades. Hon var även in på Falkenbergs varv 1970 då för en omfattande ombyggnad där hon gjordes helt shelterdäckat och förlängdes med flera meter och tonnaget ökades.
FÖRLISNINGEN
Sandön firande in det nya (1975) året på sämsta tänkbara sätt. Hon var den 4 januari på resa från Helsingborg med kurs mot finska Vasa. I lastrummet fanns 1.000 ton Kalciumfosfat och 150 ton Dicalsiumfosfat och strax efter midnatt fick man problem. Klockan 00.12 uppstod en brand i maskinrummet när man var kommen cirka 7 distans ost om Kullagrundet. Besättningen som uppgick till 8 man gjorde tappra försök att släcka elden under hela morgonen och förmiddagen men fick överge fartyget klockan 13.10 och strax därefter kantrade hon. Efter cirka ytterligare 30 min gav hon så upp och försvann ner i djupet och lade sig med botten upp. Då var man hunnen till cirka 4 sjömil sydost om Kåseberga.
REDARE | |||
1959 – 1965 | Skips A/S Rinto, (E.H. Kongshavn) | Haugesund | RINTO |
1965 – 1975 | p.r. Patrik Pettersson | Skärhamn | SANDÖN |
Skrivet av Göran Nilsson