Inloppet till Oslofjorden är stor och vid ändå lyckades två svenska fartyg kollidera. På 70 meters djup ligger Sandö och torde kunna nå med dagens blandgaser.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | 1 362,61 brt 965,38 nrt 2 300 dwt Under däck: 1 192,10 |
Tonnage | 73,78 x 11,02 x 4,96 meter Djup i rum: 4,87 m |
Mått | |
Maskin | 579 IHK |
Fart | |
Byggd | 1902 av Russel & Co., Port Glasgow (byggnr 503) |
Beställare | Stoomv. Maats. Oostzee (Vinke & Co), Amsterdam |
Sjösatt | 10 september 1902 |
Levererad | |
Regnr | 7529 |
Signal | SEDO |
Klassad | |
Assurans | Försäkrings AB Mälaren, Stockholm |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Rederi Ab Rex (K.M. Mälström) |
Befälhavare | E. Månsson (född 1907-11-08) |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | London – Göteborg |
Förlist | 1940-03-22 |
Plats | 1,5 nm S t V från Færder fyr, Oslofjorden |
Orsak | Kollision med ms NUOLJA, (Stockholm). Skada BB-bog. Sjönk |
Last | 1 010 ton Styckegods i rummet/100 ton Styckegods på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | FRANS SUELL (1928-1935) — Ittersum (1902-1928) |
HISTORIK
SANDÖ byggdes 1902 vid Port Glasgow för holländsk räkning och hade vid byggandet en trippelångmaskin om 720 IHK tillverkad av D. Rowan & Co., Glasgow. Till Sverige och Malmö kom hon den 28 november 1928 då Rederi Ab Malmö köpte henne för £9650. Stockholmare blev hon den 15 juli 1935 och var hemma där vid förlisningen
REDARE | ||||
1902 – 1928 | Stoomv. Maats. Oostzee (Vinke & Co) | Amsterdam | ITTERSUM | |
1928 – 1935 | Rederi Ab Malmö (John Sjölund) | Malmö | FRANS SUELL | 22/11-28 för £9650 |
1935 – 1940 | Rederi AB Rex | Stockholm | SANDÖ | 15/7-35 för 70 000 kr |
FÖRLISNINGEN
SANDÖ var i mitten av mars 1940 på resa från London till Göteborg och var i början av påsk framme vid sydnorska kusten. Långfredagskvällen den 22 mars var SANDÖ cirka 1,5 nm S t V Færder fyr i Oslofjordens inlopp och råkade i tjocka kollidera med det svenska motorfartyget NUOLJA,(Stockholm) tillhörande Gränges. SANDÖ fick en skada i babords bog och sjönk snabbt till botten på cirka 70 meters djup. Lyckligtvis räddades hela besättningen.
Källa:
Brunos Vrakliggare sid 110
Sveriges Skeppslista 1933 sid 76, 77
Sveriges Skeppslista 1935 sid 74, 75
Sveriges Skeppslista 1939 sid 136, 137
Båtologen 1-1994 sod 5, 17
Skrivet av Göran Nilsson