En tragisk förlisning var Sagurs i början av november 1948 i hög sjö och hårt väder. Man övergav fartyget men dess flotte slog runt i det hårda vädret och bara en man lyckades kravla sig upp på flotten igen, som drev iland på Gotlands nordkust.
Fakta | |
Typ | Motorskonert (byggd som Galeas) |
Material | Ek / Fur på kravel |
Tonnage | 99,37 brt 78,85 nrt 175 dwt |
Mått | 23,96 x 6,88 x 3,12 m Djup i rum: 2,53 m |
Maskin | Hjälpmaskin om 80 Hkr |
Fart | |
Byggd | 1893 av Sixten Groth, Sjötorp vid sitt eget varv |
Beställare | Sixten Groth, Sjötorp för egen räkning |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 939 (avförd 1949-01-28) |
Signal | JCGM / SJNU |
Klassad | |
Assurans | Smålandskustens Sjöförsäkringsförening |
Hemma | Oskarshamn |
Ägare | Sture Emanuel Rimén, Oskarshamn |
Befälhavare | Sture Emanuel Rimén, Oskarshamn |
Besättning | 4 man varav 3 omkom |
På resa | Kappelshamn – Oskarshamn |
Förlist | 1948-11-06 |
Plats | Mellan Gotland och Landsort med dess “fyrsken i sikte” |
Orsak | Läckage, sjönk. Troligen p.g.a. hårt lastad |
Last | 175 ton Kalksten i rummet / Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | OTTO (1893 – 1945) |
HISTORIK
SAGUR byggdes av varvsdisponenten Sixten Groth i Sjötorp för egen räkning och hon byggdes som en kravellbyggd galeas i ek och furu med namnet OTTO. Sixten sålde fartyget den 28 februari 1896 till ett partrederi (3/3) i Lemunda med lantbrukaren Friden Olofsson som huvudredare. Dock kom OTTO att ha Näs som hemort.
Samma dag (28 feb.1896) såldes hon vidare men kom att stanna i Lemunda då ett partrederi (2/6, ½ var) med kaptenen Anders Gustaf Andersson hemma i Motala som huvudredare. OTTO kom sedan att säljas igen den 6 februari 1908, nu till ett partrederi (4/4) i Ljugarn med handlaren Edvard Odin som huvudredare.
Den 4 april 1914 blev OTTO hemmahörande i Påskallavik och kom så att vara under lång tid. Det var familjen Uddenberg som köpte henne och först ut var kaptenen Carl Wiktor Uddenberg som dock avled samma år och efterträddes den 2 mars 1915 av änkan Anna Sofia Uddenberg. Man ansåg dock att ett partrederi var att föredra och den 9 december 1916 togs OTTO över detta, dock med änkefru Uddenberg som huvudredare och ägare till ¾ av OTTO. 22 februari blev omstrukturering i partrederiet vad gäller andelarna som nu uppgick till 4 andelar på 3 ägare och där änkefrun ägde 2, således ½ fartyget.
Nästan 10 år senare fortfarande med Uddenberg som tongivande var det så dags den 20 augusti 1927 för sjömannen Axel Florentin Uddenberg att axla huvudredarskapet med sin 3 andelar av 4. Strax innan detta skedde hade man den 7 mars1925 satt in en hjälpmaskin på 40 hk, vilken kom att bytas ut till en på 55 hk ungefär år 1941.
Den Uddenbergska eran slutade den 1 december 1945 då sjökaptenen Sture Emanuel Rimén i Oskarshamn köpte henne och omedelbart döpte om henne till SAGUR samt bytte ut hjälpmotorn till en på 80 hk. I handlingarna skriver Sture att SAGURomtacklades till skonert den 16 jan 1946. Läser man skeppslistorna ser man att hon under alla sina år ofta blev underhållen såsom reparation och driven. Skriver här några årtal för att belysa detta. (driv-1904, 1916, 1928, 1930, 1933, 1934,1938, 1941) (rep.-1916, 1930, 1933, 1934 1941) och säkerligen fler också men dessa är säkerställda och införda i skeppslistorna.
REDARE | |||
1893 | 1896-02-28 | Sixten Groth | Sjötorp |
1896-02-28 | 1899-02-28 | p.r. Lemunda (3/3) h.r. Lantbrukare Friden Olofsson | Lemunda |
1899-02-28 | 1908-02-06 | p.r. Lemunda (2/6) ½ var h.r. Anders Gustaf Andersson | Motala |
1908-02-06 | 1914-04-04 | p.r. Ljugarn (4/4) h.r. handlare Edvard Odin | Ljugarn |
1914-04-04 | 1915-03-02 | Carl Wiktor Uddenberg | Påskallavik |
1915-03-02 | 1916-12-09 | Anna Sofia Uddenberg (Änkan efter Carl) | Påskallavik |
1916-12-09 | 1918-02-22 | p.r. Anna Sofia Uddenberg 2/4 av red. ¾ av fartyget | Påskallavik |
1918-02-22 | 1927-08-20 | p.r. Anna Sofia Uddenberg ¾ av red. ½ av fartyget | Påskallavik |
1927-08-20 | 1945-12-01 | p.r. Axel Florentin Uddenberg ¾ av red | Påskallavik |
1945-12-01 | Sture Emanuel Rimén | Oskarshamn |
BEFÄLHAVARE | |||
1893 | 1896-02-28 | C. Johansson | Glöskär |
1896-02-28 | 1908-02-06 | A.G. Andersson | Motala |
1908-02-06 | 1914-04-04 | A.A. Wallander | Ljugarn |
1914-04-04 | 1914-07-02 | C.W. Uddenberg | Påskallavik |
1914-07-02 | 1930-10-21 | J.A.A. Svensson | Häggemåla |
1930-10-21 | 1931-04-22 | A. Johnsson | Ålem |
1931-04-22 | 1945-08-22 | C.E.Y. Möller | Timmernabben |
1945-08-22 | 1945-12-01 | A.R. Nilsson | Kalmar |
1945-12-01 | S.E. Rimén | Oskarshamn |
FÖRLISNINGEN
Den 5 november 1948 befann sin SAGUR i hård vind och grov sjö, mellan Kappelshamn och Oskarshamn och gick läck utanför Stenkyrkehuk. Man satte omedelbart igång pumparna men kunde inte hålla läns och då försökte kapten sätta skutan på grund. Detta lyckades dock inte utan klockan 11.00 den 6:e gick man ombord på en flotte och SAGUR sjönk med “LANDSORTS fyrsken i sikte“. Flotten med de fyra besättningsmännen kantrade i det hårda vädret under natten mellan den 7 och 8 nov. och endast Bästeman Larson lyckades ta sig upp igen, de tre övriga omkom. Flotten med Larson klamrande sig fast drev iland vid Gotlands nordkust.
BESÄTTNING | |||
Kapten | Sture Emanuel Rimén | Oskarshamn | Omkom |
Bästeman | Larsson | ||
Besättningsman | P. Sörensen | Danmark | Omkom |
Besättningsman | O. Kjeldsen | Danmark | Omkom |
Skrivet av Göran Nilsson
Foto vänligen utlånat av anhöriga