fbpx

ROSSÖ

En av de mest tragiska förlisning i efterkrigstid är Rossös försvinnande i mars 1952
där hela besättningen om 22 man fick sätta livet till.
Det som utmärker hennes försvinnande är dess nödrop under 2 dagar men detta till trots kunde man inte rädda manskapet.

Fakta
TypTurbinångfartyg
MaterialStål
Tonnage1 255,53 brt 826,71 nrt 1 900 dwt
Mått70,70 x 11,35 x 4,77 meter      
Djup i rum: 4,56 m
Maskin 2 st. De Laval ångturbiner kopplade till en propelleraxel 940 hk
Fart9,5 knop
Byggd1919 Öresundsvarvet, Landskrona (byggnr 10)
Beställare Rederi AB Baltic-France (J Källman), Göteborg
Sjösatt28 maj 1919
Levererad
Regnr6178
SignalSECW
KlassadBureau Veritas
Assurans
HemmaHärnösand
ÄgareRederi AB Nordsverige (Axel Fredrik Andersson), Härnösand
BefälhavareNylén
Besättning22 man alla omkom
På resaMethil – Oaxen
Förlist1952-03-07
PlatsCa. 7,5 nm SO May Island, Firth of Forth. Skottland
OrsakTog in vatten och sjönk efter något dygn med man och allt
Last1 548 eng. ton Kol i rummet/Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
ROSSÖ byggdes 1919 på Öresundsvarvet i Landskrona som nybygge nr:10 och kom att sjösättas den 28 maj 1919. Fartyget byggdes på beställning av Rederi AB Baltic-France (J Källman) i Göteborg men kom ganska omgående att säljas till Ångbåts AB Ferm och Kristinehamn. Via olika ägare i Göteborg och Stockholm hamnade hon slutligen i Härnösand som ROSSÖ. 

REDARE      
1919 – 1919 Rederi AB Baltic-France (J Källman) Göteborg HILDEGARD 28/5-1919  
1919 – 1941 Ångbåts AB Ferm KristinehamnFORSVIK 16/6-1919 1 615 000 kr 
1941 – 1945 Rederi AB Sylvia (A Billner) Göteborg SKANDIA feb.-1941 850 000 kr 
1945 – 1947 Billners Rederi AB (firmanamnet ändrat) Göteborg SKANDIA 1/8-1945  
1947 – 1949 And Smith Stockholm BISSEN mars-1947 1 150 000 kr 
1949 – 1951 p.r. Dag Sundén-Cullberg Stockholm ROSKÄR dec.-1949 480 000 kr 
1951 – 1952 Rederi AB Nord-Sverige Härnösand ROSSÖ 2/6-1951 550 000 kr 

FÖRLISNINGEN
ROSSÖ avgick den 6 mars 1952 från Methil med kol i lasten och satte kurs mot Sverige och Oaxen. Dagen efter, den 7 mars, skickades nödsignaler på pos 7,5 sjömil SO May Island, Firth of Forth, Skottland, där det framkom att man tog in vatten i det hårda vädret. Den 9:e uppfångades en ny nödsignal från fartyget men efter det hördes hon aldrig av mer och förliste med hela sin 22 man starka besättning. Det enda spåret efter henne är ett ilandflutet kylskåp.

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.