En av de mest tragiska förlisning i efterkrigstid är Rossös försvinnande i mars 1952
där hela besättningen om 22 man fick sätta livet till.
Det som utmärker hennes försvinnande är dess nödrop under 2 dagar men detta till trots kunde man inte rädda manskapet.
Fakta | |
Typ | Turbinångfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 1 255,53 brt 826,71 nrt 1 900 dwt |
Mått | 70,70 x 11,35 x 4,77 meter Djup i rum: 4,56 m |
Maskin | 2 st. De Laval ångturbiner kopplade till en propelleraxel 940 hk |
Fart | 9,5 knop |
Byggd | 1919 Öresundsvarvet, Landskrona (byggnr 10) |
Beställare | Rederi AB Baltic-France (J Källman), Göteborg |
Sjösatt | 28 maj 1919 |
Levererad | |
Regnr | 6178 |
Signal | SECW |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | |
Hemma | Härnösand |
Ägare | Rederi AB Nordsverige (Axel Fredrik Andersson), Härnösand |
Befälhavare | Nylén |
Besättning | 22 man alla omkom |
På resa | Methil – Oaxen |
Förlist | 1952-03-07 |
Plats | Ca. 7,5 nm SO May Island, Firth of Forth. Skottland |
Orsak | Tog in vatten och sjönk efter något dygn med man och allt |
Last | 1 548 eng. ton Kol i rummet/Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
ROSSÖ byggdes 1919 på Öresundsvarvet i Landskrona som nybygge nr:10 och kom att sjösättas den 28 maj 1919. Fartyget byggdes på beställning av Rederi AB Baltic-France (J Källman) i Göteborg men kom ganska omgående att säljas till Ångbåts AB Ferm och Kristinehamn. Via olika ägare i Göteborg och Stockholm hamnade hon slutligen i Härnösand som ROSSÖ.
REDARE | |||||
1919 – 1919 | Rederi AB Baltic-France (J Källman) | Göteborg | HILDEGARD | 28/5-1919 | |
1919 – 1941 | Ångbåts AB Ferm | Kristinehamn | FORSVIK | 16/6-1919 | 1 615 000 kr |
1941 – 1945 | Rederi AB Sylvia (A Billner) | Göteborg | SKANDIA | feb.-1941 | 850 000 kr |
1945 – 1947 | Billners Rederi AB (firmanamnet ändrat) | Göteborg | SKANDIA | 1/8-1945 | |
1947 – 1949 | And Smith | Stockholm | BISSEN | mars-1947 | 1 150 000 kr |
1949 – 1951 | p.r. Dag Sundén-Cullberg | Stockholm | ROSKÄR | dec.-1949 | 480 000 kr |
1951 – 1952 | Rederi AB Nord-Sverige | Härnösand | ROSSÖ | 2/6-1951 | 550 000 kr |
FÖRLISNINGEN
ROSSÖ avgick den 6 mars 1952 från Methil med kol i lasten och satte kurs mot Sverige och Oaxen. Dagen efter, den 7 mars, skickades nödsignaler på pos 7,5 sjömil SO May Island, Firth of Forth, Skottland, där det framkom att man tog in vatten i det hårda vädret. Den 9:e uppfångades en ny nödsignal från fartyget men efter det hördes hon aldrig av mer och förliste med hela sin 22 man starka besättning. Det enda spåret efter henne är ett ilandflutet kylskåp.
Skrivet av Göran Nilsson