Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 891,93 brt, 572,16 nrt Under däck: 678,22 |
Mått | 66,54 x 9,07 x 4,54 m Djup i rum: 3,80 m |
Maskin | Compoundångmaskin på 400 IHK tillv. R&W Hawthorn, Newcastle |
Fart | |
Byggd | 1879 Tyne Iron Shipbuilding Co, vid Willington Quay, Newcastle (byggnr 18) |
Beställare | C. F. Jacksson & Co, Newcastle |
Sjösatt | 21 juni 1879 |
Levererad | |
Regnr | 4677 |
Signal | JQHD |
Klassad | Engelska Lloyds |
Assurans | Svenska Ångfartygs Assuransförening |
Hemma | Helsingborg |
Ägare | Rederi AB Vala (Otto Hillerström) |
Befälhavare | Gustav Andersson, Nyhamnsläge |
Besättning | 15 man, ingen omkom |
På resa | Köpenhamn – Stugsund |
Förlist | 1916-05-21 |
Plats | Ca.5 nm SO Långviksskär. (O Tärnskär, O Biskopsön), Stockholm |
Orsak | Minsprängning, sjönk inom 3 min |
Last | Barlast |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Rosalind byggdes och verkade i England under sina första 28 år innan hon den 13 februari köptes till Helsingborg av N. P. Swensson m.fl. Köpeskillingen var £ 3.200. Hon införlivades i Svenska register med depl. 885 brt, 546 nrt och 1 200 dwt. En reparation 1912 förde med sig nya fakta och i Svensk Skeppslista 1913 uppvisar hon 891,93 brt 572,16 nrt och under däck: 678,22.
Hon såldes vidare för 130.000:- den 30 april 1915 till sin Rederi AB Vala som var hennes ägare vid förlisningen. Gustav Andersson tog över befälet ombord efter Janne Andersson som fört henne under åren i Sverige.
FÖRLISNINGEN
Rosalind avgick i barlast från Köpenhamn fredagen den 19 maj 1916 med Stugsund som destinationsort. Resan genom södra Östersjön förflöt under gynnsamma omständigheter. Söndagen den 21 maj kl. 4.10 fm. befann sig Rosalind c:a 5 minuter SO från Långviksskär i Stockholms skärgård, då 2:e styrmannen observerade en flytmina på ett avstånd av 3- à 400 meter om styrbord. Befälhavaren varskoddes omedelbart, och sedan maskinen stoppats, sökte han med gevärsskott bringa minan att explodera. Han hade emellertid icke avlossat mer än 2 skott, förrän en häftig explosion inträffade under 2:ans lucka. Ångaren lyftes först upp av explosionen men började sedan hastigt sjunka med förskeppet.
Besättningen beordrades genast till livbåtarna, som hängde utsvängda och omedelbart kunde sättas i sjön. 3 minuter efter explosionen gick ångaren till botten. Båtarna uppehöllo sig c:a 10 minuter på olycksplatsen och satte sedan kurs mot land. flera man av besättningen voro endast tunt klädda. Kl. 7 fm. anlände båtarna till Långviksskär, varifrån besättningen på eftermiddagen fortsatte in till Stockholm. Olyckan, som torde hava förorsakas av en förankrad mina, inträffade inom ett intill 3-milsgränsen under våren utlagt tyskt minfält. Besättningen hade på grund av den skyndsamhet, varmed den måste lämna den sjunkande ångaren, icke hunnit rädda något av sina tillhörigheter.”
REDARE | |||
1879 – 1885 | C. F. Jacksson & Co | Newcastle | |
1885 – 1905* | Rosalind S/S Co Ltd (AP Harrison och Co) | Newcastle | |
1905*– 1907 | Austin, Elliott och Co | Newcastle | |
1907 – 1915 | p.r. Helsingborg, (N. P. Swensson) | Helsingborg | £ 3 200 13 feb |
1915 – 1916 | Rederi AB Vala, (Otto Hillerström) | Helsingborg | 130.000 :- |
Skrivet av Göran Nilsson