När man tänker på en motortanker är det ofta lite större dimensioner, men det finns även mindre modeller. Rone som förliste 1981 på väg till Gotland var inte särskild stor, bara runt lite över 28 meter.
Fakta | |
Typ | Motortanker |
Material | Stål |
Tonnage | 149 brt 72 nrt 220 dwt |
Mått | 28,74 x 5,82 x 2,90 meter Djup i rum: 2,78 m |
Maskin | 3 Cyl Alfa Diesel om 177 kW (Fredrikshavns Jernst & Maskinfabrik) |
Fart | 7,5 knop |
Byggd | 1916 Kaldnes M/V, Tönsberg (byggnr 37) |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 9557 |
Signal | SGNC |
Klassad | Norska Veritas |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | p.r. Inge Kurt Erling Sandén (Handelsbolag) |
Befälhavare | |
Besättning | 2 man, räddade av sjöräddningen |
På resa | Nynäshamn – Slite |
Förlist | 1981-02-19 kl.17,10 |
Plats | 15 sjömil NV om Visby |
Orsak | Läckage i storm, sjönk med fören först |
Last | 150 ton Tjockolja (för Gotlandsfärjan) |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | NORRTANK (-73) – KANALTANK (-68)– Vacuum 51(-55) – Kristian (-52)– Oljelaekter Nr 3 |
HISTORIK
Motortanken RONE byggdes i Norge 1916 och var norsk till mitten av 1950-talet då hon hamnade på Västkusten som KANALTANK I. Förlängdes nästan 4 meter 1957 och kom efter diverse ägar- och namnbyten till Stockholm och p.r. Inge Kurt Erling Sandén.
FÖRLISNINGEN
I mitten av februari 1981 rådde i Östersjön en storm av sällen skådat art med kraftiga vindar. Det lilla motortankfartyget RONE stampar ute i öppna sjön efter att avgått från Nynäshamn med 150 ton tjockolja avsedd för Gotlandsfärjan. Destinationen var Slite där oljan skulle lossas medan den fortfarande var varm. Det var för skepparen ovanligt att gå i öppen sjö och anledningen var att Gotlandsfärjan var för stor för att komma in och bunkra olja i Visby och i stället kallat på den lilla tankern RONE.
Sjön gick hårt åt det gamla skrovet och påfrestningarna stora och RONE börja gå läck. Det var bland annat dörrarna i förskottet som inte höll tätt och i och med den tunga lasten gick hon djupt och tog in stora mängder vatten. När sjöräddningen kom till platsen gick förskeppet djup och man insåg snabbt att det var lönlöst att försöka sätta in länspumpar utan här var det bara att rädda liv. Man närmade sig RONE akterifrån och kom upp på akterns styrbordssida och tar över den ena av de två ombordvarande besättningsmännen. Samtidigt reser sig aktern medan den kvarvarande helt plötsligt, till allas förvåning, rusar in i styrhytten medan fartyget reser sig alltmer och propellern vispar nu i luften och skrovet börjar gå i bitar då plåtar faller loss.
Nu börjar alla mista hoppet om att rädda den kvarvarande och lösa trossar och annat flyter omkring och hotar sätta sig i snurran på räddarna som får avvakta och backa undan främst för att komma bort från RONES propeller. Man beslutar sig dock för att försöka göra ett sista försök och med en man (Åke Holm) liggande i fören närmar man sig RONE och går in med fören hårt in på platsen där man ser mannens händer krampaktigt greppande relingen på RONE. Åke får tag i mannens jacka med ett kraftigt och resolut grepp samtidigt som man slår full back i maskin. Där ligger nu Åke med en man hängande i farlig närhet av RONES propeller som ännu vispar runt och hotar krossa allt i sin närhet.
Som ett under klarade sig alla helskinnade och nu var man bara tvungen fråga honom varför han rusade in i styrhytten då räddningen var möjligt och han svarade:
-” Jag skulle hämta plånboken”
Ja, så kan det gå men i detta fall slutade det lyckligt för besättningen, medan fartyget sjönk.
Källa:
Sveriges Skeppslista 1957 sid 92, 93
Sveriges Skeppslista 1977 sid 66, 67
Svensk Illustrerad Skeppslista 1981 sid 188
Båtologen 2-1981 sid 110
Register Of Ships 1978-1979 L-Z sid 1255
Den Tidlösa Sjöräddaren sid 384, 385
Skrivet av Göran Nilsson