Bogserbåtar är en av de båttyper som anses säkra i sjön. Detta dock om man går i inre vatten och används rätt. Att ta ombord last och ge sig ut i öppen sjö kan straffa sig. Den här historien är ett bevis för detta.
Fakta | |
Typ | Ångbogserbåt |
Material | Järn |
Tonnage | 83,69 brt 7,88 nrt Byggd: 7,5 Nyläster |
Mått | 25,97 x 4,898 x 2,08 meter Djup i rum: 2,71 m |
Maskin | 200HK |
Fart | |
Byggd | 1874 av Wm Lindbergs MV & Varf Ab, Stockholm som NB:100 |
Beställare | Alnösundets Ångbåts Ab, Sundsvall |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 142 |
Signal | JBCV |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Malmö |
Ägare | Sydsvenska Rederi- & Bogser Ab, Malmö |
Befälhavare | Ingvar Lindh, Härnösand |
Besättning | 5 varav 2 omkom |
På resa | Norrköping – Södertälje |
Förlist | 1956-08-07 |
Plats | Ca 6′ Ost om Norra Kränkans fyr |
Orsak | Kantrade |
Last | 17 ton Kätting. (110 st surrkätt. för timmersläp.20 st dragkätt. 40 st surrkätt. för timmer på däck) |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | IGELSTA (1941-1956) – KUBIK (1914-1941) – ALNÖ (1888-1914) – TIMRÅ (1874-1888) |
HISTORIK
Riberhus byggdes 1874 som en passargerarångare och var utrustad med varvets egen 2-cyl ångmaskin om 240 IHK. I samband med att hon såldes i kondemnerat skick 1914 byggdes hon om till ångbogserare.
FÖRLISNINGEN
Riberhus var en bogserbåt som var byggd 1874. Längden var runt 40 meter och hon mätte 83 bruttoton. Hennes hemmahamn var Malmö. I början av augusti 1956 var hon på väg till Södertälje med 17 ton kättinglast. Vädret var hyfsat, ingen vind att tala om men kraftiga dyningar. Brottsjöar slog ideligen in över den tungt lastade bogserbåten.
Vid 1-tiden på tisdagsnatten den 7:e augusti kom en kraftig brottvåg som tryckte ner Riberhus. Innan vattnet hunnit rinna undan på däck kom så ytterligare en kraftig våg som fick fartyget att kantra. Besättningen handlade instinktivt och en livboj plockades snabbt fram och gavs till den enda kvinnan ombord. Det var den 18-åriga kockan Nora Hermanssonhemmahörande i Haparanda. Hon uppmanades att hoppa överbord, vilket också skedde.
Någon tid för att göra klar livbåtarna fanns inte. Det var med nöd och näppe som maskinisten hann ta sig upp från maskinrummet. Besättningen följde kockan och hoppade i vattnet en efter en. Sist ut var 36-årige kapten Lindh som hoppade från akterdäck strax efter Hellman. Väl i vattnet upptäcker maskinist Pettersson till sin stora glädje att livbåten flöt upp till ytan alldeles i närheten av honom. Efter lite möda och stort besvär kom han upp i den och lyckades plocka upp både Hellman och Jonsson.
Av de andra syntes inte ett spår. Kapten som man sett hoppa var borta och kockan som trots att hon utrustades med livboj var borta även hon. Man stannade länge på platsen och letade, men till slut fick man ge upp och försöka sätta sig själv i säkerhet. Dom kunde från livbåten se fyrljusen från Hävringe fyrskepp och dit styrde man kosan. Vädrets makter var emot dem och man fick kämpa mot brottsjöarna för att komma fram. Efter stora ansträngningar lyckades man dock med detta.
Väl framme började man ropa på hjälp, men fick ingen respons från fyrskeppet. Man fortsatte dock att ropa, för man visste att det måste finnas människor ombord. Till slut insåg man att ingen hjälp fanns att få från fyrskeppet. Man började då titta på andra tänkbara alternativ. Man beslutade sig för att sätta kurs mot Hartsö istället.
Det tog dom tre männen 12 timmar att ro och när man kom fram var alla helt slut. Besättningen blev där väl omhändertagen hemma hos fiskaren Bertil Pettersson. Man vilade ut ett par timmar och återfick krafterna. Bertil tog dom sedan ut på den tre timmar långa färden in till Nyköping.
Flygvapnet skickade upp ett Catalinaplan klockan 14:30 för att söka i området. Man rapporterade vid 16-tiden en stor oljefläck på vattnet i bäring 138 grader och 4 distans från Enskär. En halvtimme senare hittades vrakdelari 220 grader och 8 distans från Landsort. Vrakdelarna bestod i rufftak, lådor, en åra samt lastluckor. Mer kunde inte hittas varvid planet återvände vid 18-tiden.
BESÄTTNING
Befattning | Namn | |
Kapten | Ingvar Lindh | Omkom |
Styrman | Kurt Jonsson | |
Maskinist | Karl Lennart Pettersson | |
Kock | Nora Hermansson | Omkom |
Besättningsman | Sven Hellman |
REDARE | ||||
1874 – 1914 | Alnösundets Ångbåts Ab | Sundsvall | TIMRÅ / ALNÖ | namnbyte 1888 |
1914 – 1917 | Mohögs MV | Sundsvall | TIMRÅ | ångbogserare |
1917 – 1936 | Rederi Ab Höfding | Kubikenborg | KUBIK | 120.000 |
1936 – 1938 | p.r. Edvin Augustin Nilsson | Kubikenborg | KUBIK | 5.000 dec. |
1938 – 1941 | Edvin Augustin Nilsson | Kubikenborg | KUBIK | april |
1941 – 1956 | Igelsta Trävaru Ab | Östertälje | IGELSTA | 20.000 jan. |
1956 – 1956 | p.r. Invar Lindh/Anders Roxe | RIBERHUS | 25.000 maj | |
1956 – 1956 | Sydsvenska Rederi- & Bogser Ab | Malmö | RIBERHUS | efter någon dag |
Skrivet av Göran Nilsson