När man tänker på benämning “Lustfartyg” är en bogserare inte det första man ser framför sig. Men Ran som idag ligger vid Ekerö i östra Mälaren hade tjänstgjort som bogerare hela livet och på ålderns höst blivit lustfartyg.
Fakta | |
Typ | Lustfartyg f.d. Bogserbåt |
Material | Järn |
Tonnage | 26,45 brt 7,06 nrt |
Mått | 16,60 x 3,88 x 2,20 meter Djup i rum: 2,27 m |
Maskin | 90 IHK (70 EHK) |
Fart | |
Byggd | 1889 J. & C.G. Bolinders Mek. Verkstad AB, Stockholm |
Beställare | Erik Olssons Trävaru AB, Stockholm |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 6622 |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Klas Hjalmar Ivar Ekehorn, Bromma |
Befälhavare | Klas Hjalmar Ivar Ekehorn, Bromma |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | |
Förlist | 1965-02-05 |
Plats | Hovgårdsfjärden, Stockholm (Ekerö-Björkfjärden) |
Orsak | Sjönk (sänktes avsiktligt) |
Last | Ingen last |
POS | Ung. pos N 59º 19´34 X E 17º 36´71 |
Djup | 21 |
Sjk | 111 d Mälaren |
Exnamn | |
HISTORIK
Så mycket historia och glamorösa seglatser finns inte att förtälja om RAN. Hon fick slita hårt under sina 73 år i tjänst och man kan undra hur mycket tonnage hon släpat fram genom åren. 1962 gick hon i pension med ålders rätt och såldes för 2 500 kr till Ekehorn i Bromma.
REDARE | |||
1889 – 1915 | Erik Olssons Trävaru AB | Stockholm | |
1915 – 1918 | Upsala Transport & Bogserings AB | Stockholm | |
1918 – 1925 | Stockholms Transport & Bogserings AB | Stockholm | UTB uppgick i STB |
1925 – 1925 | Stockholms Enskilda Bank | Stockholm | T & B konkursade |
1925 – 1926 | Stockholms Nya T & B AB | Stockholm | |
1926 – 1962 | Stockholms Transport & Bogserings AB | Stockholm | |
1962 – 1965 | Klas Hjalmar Ivar Ekehorn | Bromma | köpte 1962 för 2 500 kr |
FÖRLISNINGEN
RAN ska enligt flertalet källor ha sänkts avsiktligt och vid den tiden var det ofta ett sett att bli av med fartygen i stället för att hugga upp dom. Idag står RAN fin och grann på 21 meters djup med skorstenen pekande upp mot ytan.
Skrivet av Göran Nilsson