Fakta | |
Typ | Motorgaffelskonare |
Material | |
Tonnage | 405 brt 306 nrt 600 dwt |
Mått | 44,30 x 7,76 x 3,90 meter Djup i rum: 3,77 m |
Maskin | Klöckner Humboldt Deutz Mot. AG, Köln – D (mont maj-39 i Hamburg) |
Fart | 9 knop |
Byggd | 1919 Gebr. G. & H. Bodewes, Martenshoek (byggnr 627) |
Beställare | NV Commerciale Mij. tot Explotatie van Vaartuigen |
Sjösatt | |
Levererad | Februari 1919 |
Regnr | |
Signal | PCBN / DRAW |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Hamburg |
Ägare | Warnholtz, Schmidt & Co. KR |
Befälhavare | Hott? |
Besättning | 9 man, alla räddades från land |
På resa | Åbo – Ljusne |
Förlist | 1940-11-27 |
Plats | Gåshällan Fyr |
Orsak | Strandning |
Last | Ballast |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | WEESPERKARPSEL (1919-1922) – LAADERMEER (1922-1924) |
HISTORIK
PETER byggdes 1919 i Martenhoek som holländska WEESPERKARPSEL och fördes in i registren 1920 och hörde då hemma i Amsterdam. Från en början var hon en gaffelskonare och fick motor 1924 då en 4 taks 4-cyl ( Mont. Fab. “Deutz” AG, Köln ) om 200 hk monterades in. Den kom att i maj 1939 bytas ut i Hamburg mot en 4 taks 4-cyl ( Klöckner Humboldt Deutz Mot. AG, Köln ) om 250 hk. Slutet på den holländska eran skedde 1924 då hon kom till Lübeck och blev PETER för att till slut hamna i Hamburg och Warnhotz, Schmidt & Co, KR.
REDARE | |||
1919 – 1922 | NV Commerciale Mij. tot Explotatie van Vaartuigen (G. G. Huizink) | Amsterdam | WEESPERKARPSEL |
1922 – 1923 | Industrielle Handel‑ & Scheepvaart Mij. | Rotterdam | LAADERMEER |
1923 – 1924 | Veenkoloniale Bank | Rotterdam | LAADERMEER |
1924 – 1937 | Wilhelm Bernh. Wolff | Lübeck | PETER |
1937 – 1937 | O. Schmidt | Hamburg | PETER |
1937 – 1940 | Warnhotz, Schmidt & Co, KR | Hamburg | PETER |
FÖRLISNINGEN
PETER var i slutet av november 1940 på resa från finska Åbo i barlast till Ljusne i Gästrikland. Sjön var besvärlig med hård NNO-lig vind och kraftiga snöbyar. På grund av vinden angjorde man den svenska kusten för långt söderut och det man möter är Gåsholma med dess fyr Gåshällan. PETER grundstötte på skären runt fyren och kastades högt upp och fick hela botten intryckt. Ombord fanns den 9 man starka besättning som tack vare modiga insatser av lots, fyrpersonal samt lokala fiskare lyckades ta sig helskinnade iland. PETER blev sönderslagen och skrotfiske har förekommit på platsen.
Skrivet av Göran Nilsson