På 54 meters djup 17 distans SSV Utklippan ligger vraket av Penny vars förlisning var tragisk. Fint väder, förutom lite lokala dimbankar, och plötsligt kommer en ångare dundrande ur en av dessa på kollisionskurs med Penny.
9 personer fanns ombord varav 5 man fick sätta livet till.
Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg (byggd som 3-mastad motorskonert) |
Material | Stål |
Tonnage | 328,16 brt 219,17 nrt 485 dwt |
Mått | 38,37 x 8,40 x 3,73 meter Djup i rum: 3,14 m |
Maskin | Hjälpmaskin om 245 eff Hkr |
Fart | |
Byggd | 1944 Ångbåts A.-B. Kalmar varv (byggnr 345) |
Beställare | Rederi A.-B. Eystrasalt (E. Dunér), Västervik |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 8660 |
Signal | SENI |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | Svenska ÅF. Assuransföreningen (troligen) |
Hemma | Göteborg |
Ägare | Rederi A.B. Kusten (Allan Blidberg), Göteborg |
Befälhavare | Rolf Bothén, Göteborg |
Besättning | 8 man + 1 passagerare (5 pers omkom) |
På resa | Rostock – Stockholm |
Förlist | 1951-04-30 |
Plats | Ca 17 nm SSV om Utklippan |
Orsak | Kollision i dimma med ss Virgo, Helsingfors, sjönk |
Last | 405 ton Briketter i rummet / 55 ton Briketter på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | FERJO (1944 – 1949) |
HISTORIK
Penny var ett svenskt bygge då hon som 3-mastad motorskonert sattes i sjön som i Kalmar som m/s Ferro. Beställare av fartyget var Rederi A.-B. Eystrasalt i Västervik. Hon såldes 1949 till Göteborg och rederi Ab Kusten med Blidberg som huvudredare. Efter att hon i snöstorm gick på grund 1950-12-13 vid sydspetsen av Valagrundet, SV Landskrona, gick hon in på Falkenbergs varv omändrades från 3-mastad motorskonert till motorfartyg.
FÖRLISNINGEN
Natten till tisdagen den 30 april 1951 var Penny på resa mellan Rostock och Stockholm med Briketter i lasten. Det förekom lokala dimbankar som svepte över havsytan och plötsligt kom ur en sådan den fiska ångaren Virgo, (hemma i Helsingfors och mätande 1.200 brt) och kollisionen var oundviklig. Penny sjönk snabbt och 5 man ur den 8 man starka besättningen följde med i djupet.
De övriga 3 ur besättningen räddades av Virgo och ombord fanns även en kvinna, (Thyra Hedvig Hansson, Stockholm) som även hon räddades. Virgo stannade kvar på platsen för att söka de försvunna. 4 man återfanns på platsen men 29-åriga danska lättmatrosen Poul Schiese stod inte att finna och under tisdagskvällen fördes samtliga in till Ystad.
BESÄTTNING | ||||
Kapten | Rolf Bothén | Göteborg | 1895 | |
Styrman | Arne Oskar Alfred Ljungqvist | Stockholm | 1905 | |
Maskinchef | Carl Lönngren | Landskrona | 22 år | Omkom |
Lättmatros | Ib Rasmussen | Ringe, (Danmark) | 18 år | Omkom |
Lättmatros | Poul Mace | Silkeborg, (Danmark) | 17 år | Saknad |
Jungman | Tage Rasmussen | Ringe, (Danmark) | 17 år | Omkom |
Jungman | Ivan Schiesevits | Köpenhamn | 29 år | Omkom |
Kock | Egon Tage Hansen | Ringe, (Danmark) | 1933 | |
Fru (Ej besättning) | Thyra Hedvig Hansson | Stockholm | 1903 |
BEFÄLHAVARE | ||
O.W. Olofsson | Fisketången | |
B.B. Malmsten | Malmö | 1945-05-31 |
K.J.E. Karlsson | Kalmar | 1945-12-08 |
Å.G.A. Ficher | Lund | 1947-07-25 |
B.A.G. Smedin | Karlskrona | 1948-06-01 |
K.G. Edwardsson | Lyse | 1949-01-21 |
E. Karlsson | ? | 1949 |
E.A.V. Andersson | ? | 1951 |
R Bothén | Göteborg | 1951 |
REDARE | ||||
1944 – 1949 | Rederi A.-B. Eystrasalt | Ernst Dunér | Västervik | |
1949 – 1951 | Rederi A.B. Kusten | Allan Blidberg | Göteborg | 320.000:- |
Skrivet av Göran Nilsson