Utklippan utanför Blekinge har sänkt många fartyg och dit kan även Patria räknas in trots att hon klarade de grunden men fastnade på Rosenklintgrunden alldeles bredvid.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 1 605,22 brt 1 188,82 nrt 2 200 dwt Under däck: 1 252,89 |
Mått | 77,50 x 10,91 x 6,0 meter Djup i rum: 5,08 m |
Maskin | 800 IHK |
Fart | |
Byggd | 1881 Sunderland |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 4715 |
Signal | JQLF |
Klassad | Franska Veritas |
Assurans | Assurerad för 165.000:- |
Hemma | Helsingborg |
Ägare | Philis Red.ab, (Robert Philis) köpt 1907 |
Befälhavare | C.P. Persson |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Leith – Härnösand |
Förlist | 1913-04-28 |
Plats | Rosenklintsgrundet, Ost om Utklippan |
Orsak | Strandning på grundet, vattenfyllt |
Last | 2 000 ton Stenkol |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | Alfheim – Adelphi Vagliano – Vagliano Bros |
HISTORIKPATRIA köptes in till Sverige från Newcastle 1907 för den nätta summan av 125,000 kr av samma rederi hon tillhörde vid förlisningen. De första åren mellan 1907-1911 fördes hon av C.A. Persson men kom att efterträdas av brodern C.P. Persson vilken förde henne vid förlisningen.
FÖRLISNINGEN
April månad 1913 var PATRIA på resa från Leith genom södra Östersjön och var i slutet av samma månad i vattnen utanför Blekinge. Där lurar som bekant Utklippan som skördat många offer, men dessa grund klarade man, däremot grundstötte man på Rosenklintsgrundet strax ost om tidigare nämnda grund. Fartyget blev vattenfyllt och slutade sina dagar därute. Idag finns på platsen rester efter delvis bärgat fartyg och det torde härröra från just PATRIA. För övrigt finns det en del ammunition runt omkring.
Skrivet av Göran Nilsson