Vatten utanför Öland är i stort öppet vatten utan grynnor och skär. Borde vara lätt att segla i kan tyckas, ändå har mången fartyg förlist där. Kollisioner, krig, stormar och “oroligt vatten” är några orsaker.
Fakta | |
Typ | Motorgaffelskonare |
Material | Stål |
Tonnage | 162 brt, 79 nrt, 265 dwt (byggd:148 brt, 70 nrt, 215 dwt) |
Mått | 34,30 x 6,14 x 2,40 meter Djup i rum: 2,26 m |
Maskin | 6-cyl 4 taktmotor (215/300) |
Fart | |
Byggd | 1935 C. Lühring, Kirchhammelwarden (byggnr 184) |
Beställare | Berend Oltmann, Bremen |
Sjösatt | maj 1935 |
Levererad | juli 1935 |
Regnr | ? DOQW / DDNL (tysk signal) |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Marstal, Danmark |
Ägare | |
Befälhavare | |
Besättning | Alla omkom |
På resa | Gdynia – Oskarshamn |
Förlist | 1958-02-08 |
Plats | Ölands Ostsida |
Orsak | Nedisning i hårt väder |
Last | Kol |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | Emanuell II (35-54) — Trude (54-57) |
HISTORIK
Motorgaffelskonaren PASCH byggdes 1935 av C. Lühring, Kirchhammelwarden som EMANUEL II med ett tonnage på 148 brt, 70 nrt och 215 dwt samt utrustad med en 4-cyl maskin från Werke Mannheim AG. I maj 1937 kom hon dock att mätas om till 162 brt, 79 nrt samt 265 dwt, men med samma mått som vid byggandet ( 34.30 x 6.14 x 2.40 m ) och i maj 1949 byttes motorn ut mot en 6-cyl.
Sina första 20 år kom hon att höra hemma i Tyskland i olika redarkonstellationer innan hon 1955 kom till Norge. Där blev hon kortvarig och såldes 1956 till Danmark, ett köp som dock inte redovisades förrän den 9 januari 1957.
REDARE | ||
1935 – 1939 | R Berend Oltmann, Bremen | EMANUEL II |
1939 – 1946 | Wwe. Catharina Gesina Oltmann | EMANUEL II |
1946 – 1949 | Fru Berty Ross | EMANUEL II |
1949 – 1954 | Berty Freisslich | EMANUEL II |
1954 – 1954 | Johs. Thode | EMANUEL II |
1954 – 1954 | A. E. H. Ronnebaum | EMANUEL II |
1954 – 1955 | Skips A/S Haugen Tellefsen, (A. Musacus),Ålesund | TRUDE |
1955 – 1956 | A/S A. Musacus, Ålesund | TRUDE (anmält 9/1-57) |
1957 – 1958 | K. Albertsen, (A.E. Boye), Marstal | PASCH |
FÖRLISNINGEN
Tidigt i februari 1958 var Pasch kollastad på resa från Gdynia till Oskarshamn. Vädret var hårt i området runt Öland och hon blev nedisad vilket framkom via radiosamtal med Mörbylånga. Efter det var hon försvunnen och ner vrakdelar flöt iland bekräftades farhågorna att hon förlist ost om Öland.
Skrivet av Göran Nilsson